fbpx

סגירת תיק במס הכנסה

סגירת תיק במס הכנסה
עו”ד זיוה אגמי כהן
26 ספטמבר 2023

סגירת תיק מס הכנסה הינו הליך חשוב ונצרך על פי חוק. מי שלא יסגור את תיק מס ההכנסה של במועדו, עלול לשלם מיסים מיותרים ולהתחייב בחיובי סרק לרשות המיסים. מהו בכלל תיק מס הכנסה? מתי צריך להודיע על סגירת התיק, וכיצד מודיעים על סגירתו? מה יקרה אם לא תסגרו את התיק שלכם בזמן? על כל זאת ועוד נפרט במאמר זה.

מהו תיק מס הכנסה?

כידוע, כל אזרח בישראל מחויב בתשלום מס על הכנסותיו. אם אתם שכירים, המעסיק שלכם מפריש מיסים בשבילכם, באמצעות פעולה הנקראת ניכוי מס במקור, והוא אשר מתעסק בתשלומי המס שלכם.

לעומת זאת, כאשר אתם מנהלים עסק, אתם נדרשים לדווח בעצמכם על הכנסותיכם לרשות המיסים ולשלם אקטיבית את המס בו אתם חייבים, בהתאם להכנסות ולהוצאות המוכרות עליהן דיווחתם.

כל ענייני המס שלכם בתור עצמאיים ינוהלו בתיק מס ההכנסה שלכם. בתיק יוזנו הדוחות שתגישו, שם יאושרו התשלומים ששילמתם, ההוצאות המותרות בניכוי ועוד. רשות המיסים תבחן את התיק שלכם ותוודא כי אכן הגשתם את כל הדוחות שעליכם להגיש ושילמתם מס הכנסה בהתאם.

חשוב לציין כי לצד תיק מס הכנסה, עליכם לנהל תיק גם בביטוח לאומי ותיק מע"מ. תיקים אלו חשובים אף הם, אך הם אינם מענייננו כרגע ואנו נתמקד בתיק מס הכנסה שלכם.

מתי יש לבצע סגירת תיק במס הכנסה?

מידי שנה נפתחים בישראל עשרות אלפי עסקים חדשים. אזרחים יוצאים עם חלומות גדולים ומתוך אמונה כי יצליחו לממש את עצמם ולהשיא רווחים נאים. לצערנו הרב, רבים מאותם חולמים לא מצליחים להגשים את החלום ואחוז נכבד מהעסקים החדשים נסגרים כבר בשנים הראשונות לפעילותם.

כאשר עסק נסגר ומפסיק לפעול, יש לבצע סגירת תיק במס הכנסה. באמצעות סגירת התיק, מדווח האדם לרשויות כי העסק שלו חדל מלפעול. כפי שנראה מיד, לסגירת התיק חשיבות משמעותית. 

למה חשוב להשלים את סגירת התיק במס הכנסה?

מס ההכנסה שאתם משלמים נקבע לא לפי הכנסותיכם הנוכחיות, אלא לפי ההכנסות הקודמות שלכם. אמנם בסוף השנה מתבצעות ההתאמות הנדרשות, אך באופן שוטף תשלמו את מקדמות המס המתבססות על ההכנסות הקודמות.

אם העסק שלכם חדל מלהתקיים אך לא סגרתם תיק במס הכנסה, הרשויות לא תדענה כי העסק לא פעיל יותר והן תמשכנה לדרוש מכם תשלום מקדמות על בסיס הדיווחים הקודמים שלכם למס הכנסה.

זאת ועוד, כל עוד תיק מס ההכנסה שלכם יהיה בסטטוס פעיל, תידרשו למלא דוחות בעניינו. אי מילוי דוחות חשבונאים במועדם מהווה עבירה פלילית לי פקודת מס הכנסה, אשר עלולה לגרור קנסות ובמקרים חריגים אף מעצר.

אתם, כמובן, תרצו להימנע הן מתשלומי מס על העסק למרות שהוא לא פעיל יותר והן מתשלום קנסות מיותרים. לכן, חשוב להזדרז ולהשלים את סגירת תיק מס ההכנסה שלכם במועד הנדרש. כך, תימנעו מתשלומים ומעונשים מיותרים אלו.

איך עושים זאת?

סגירת עסק מתבצעת באמצעות מילוי טופס 2550 והגשתו לרשות המיסים. בטופס תידרשו למלא את כל הפרטים הרלוונטיים הנוגעים לסגירת העסק שלכם. ניתן להוריד בקלות את הטופס באינטרנט, באתר Gov.il. יש להגיש את הטופס תוך 90 יום מיום סגירת העסק.

לאחר מילוי הטופס, שילחו אותו במייל לרשות המיסים. ניתן להגישו גם ישירות לאחד מסניפי רשות המיסים, אולם יעיל ונוח יותר להגיש אותו באמצעות הדואר האלקטרוני. עם קבלת הטופס, תישלח לכם הודעה מרשות המיסים. ההודעה תאשר את קליטתו של הטופס ופעולות נוספות שעליכם לבצע, ככל שאלו תידרשנה.

אם העסקתם עובדים בעסק שלכם, תידרשו להגיש גם טופס 2555 על הפסקת העסקתם. דרכי ההגשה דומות לאלו של טופס 2550.

מלבד הטפסים האמורים, עליכם להגיש דוח שנתי על אותם חודשי פעילות של העסק לפני סגירתו. כך, למשל, אם סגרתם את העסק באפריל, תידרשו להגיש דוח על החודשים ינואר עד מרץ.

בכך תושלם סגירת העסק שלכם. רשות המיסים תסגור את תיק מס ההכנסה שלכם ולא תידרשו להגיש יותר דוחות או לשלם מיסים עבור העסק.

דיווח הכנסות

לקראת סיום נציין כי במסגרת הדוח שתגישו, עליכם להגיש דיווח הכנסות מדויק. מדובר בחובה חוקית ודיווח לא מדויק עלול לגרור עונשים.

איסוף כלל המסמכים להגשת הבקשה

רצוי וכדאי לאסוף את כלל הטפסים הדרושים – 2550, 2555 והטפסים הדרושים לדוח השנתי, לפני הגשת הבקשה לסגירת תיק. כך, בקשתכם תהיה מרוכזת ותטופל במהרה.

סיכום

לסיכום, סגירת תיק מס הכנסה הינו הליך נדרש לשם סגירת העסק שלכם. סגירת התיק תפטור אתכם מכל החובות הכרוכים בניהול עסק, ובהן הגשת דוחות ותשלום מס הכנסה. עשו זאת בצורה מדויקת ומקצועית, והימנעו מתשלומים ומקנסות מיותרים. לייעוץ – פנו אליי עכשיו: עורך דין צווארון לבן זיוה אגמי כהן

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar