fbpx

עבירות מכס

עו”ד זיוה אגמי כהן
1 אפריל 2024

פקודת המכס קובעת הוראות שונות בכל הנוגע להכנסת מוצרים וסחורות בישראל. הן יבואנים והן אנשים פרטיים נדרשים לשלם מכס על סחורות מסוימות שיכניסו לארץ. מי שלא עומדים בהוראות פקודת המכס, עוברים עבירות מכס. אילו עבירות מכס יש? מה הם העונשים על עבירות המכס בישראל? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

עבירות מכס- ייעוץ וטיפול - עו"ד זיוה אגמי כהן

 

מהן עבירות מכס?

פקודת המכס מורה ליבואנים מה עליהם לעשות עם סחורות שייבאו ארצה. הפקודה קובעת כי עליהם לשלם מכס על סחורות מסוימות, מחייבת את היבואנים בדיווח על הכנסת סחורות, אוסרת על הברחת סחורות והחזקת סחורות מוברחות, מחייבת רישיון לייבוא סחורות מסוימות ועוד.

עבירות המכס הן, למעשה, עשיית כל אותם המעשים הנוגדים את הוראות פקודת המכס. על כן, נוכל למנות את עבירות המכס העיקריות:

  1. הכנסת סחורות חייבות במכס מבלי לשלם
  2. אי דיווח על סחורות
  3. הברחת סחורות
  4. הכנסת סחורות ללא רישיון מתאים
  5. החזקת סחורה שהוכנסה ללא היתר
  6. ועוד עבירות נוספות

במאמר זה, נעסוק בעבירות המכס השונות, בעונשים המוטלים על עוברי עבירות המכס וכן בדרכי ההתמודדות למקרה בו נתפסתם על עבירות מכס. 

מה העונש בגין עבירות מכס?

פקודת המכס לא קובעת עונש אחד על עבירות המכס, אלא סל עונשים המשתנים בין עבירה לעבירה ובין מקרה למקרה. על עבירות מכס קלות יינתנו עונשים של קנסות בלבד. על פי רוב, עבירות אלו אף תסווגנה כעבירות מנהליות ולא כעבירות פליליות, כלומר עבירות אלו לא תלווינה ברישום פלילי. לעיתים, העבירות הקלות כן תיחשבנה לפליליות והעונשים לעבירות אלו יעמדו על מספר חודשי מאסר ספורים, עבודות שירות או מאסר על תנאי.

עם זאת, עבירות מכס משמעותיות ובמיוחד אלו הנחשבות להברחת סחורות, עלולות להוביל לענישה מחמירה מאוד. החוק קובע עונשי מאסר מקסימליים של 10 שנים על עבירות מכס משמעותיות. זאת, לצד קנסות אשר יוטלו על עובר עבירת המכס וכן חילוט הסחורה אשר על גבה בוצעה עבירת המכס.

חשוב להדגיש כי עונש זה הוא העונש המקסימלי. לשם כך, התביעה תצטרך להוכיח ברמה גבוהה מאוד כי אכן נעברה עבירת המכס המשמעותית. על כן, בעזרת ייעוץ משפטי טוב, ניתן יהיה לסגור גם תיקים של עבירות מכס כבדות, לכאורה, בעונשים קלים יחסית. 

דוגמאות לעבירות מכס נפוצות

פקודת המכס קובעת, כאמור, שורה של עבירות מכס. נעסוק כעת במרכזיות שבהן. נפרט בקצרה אודות כל אחת מעבירות המכס המשמעותיות.

סעיף 207 לפקודת המכס – ניסיון להברחת סחורות

סעיף 207 קובע בזו הלשון:

"שני אנשים או יותר שנתכנסו להבריח טובין או למנוע תפיסתם של טובין מוברחים או לחלצם לאחר שנתפסו, דינם – מאסר שלוש שנים."

אם כן, עונשם של שניים או יותר שהתכנסו כדי להבריח סחורות, למנוע תפיסתן או לחלצן לאחר שנתפסו, הוא 3 שנות מאסר לכל היותר. העונש בפועל יהיה תלוי בנסיבות העניין וכמובן שלא כל מקרה של הברחת טובין בצוותא יגרור עונש מאסר של 3 שנים.

שימו לב! הסעיף לא דורש כי השניים יצליחו בפועל במעשיהם. אין מדובר בעבירת תוצאה. מעשה ההתכנסות לשם הברחת הטובין הוא המעשה הפלילי, ולא רק עצם ההברחה עצמה. 

סעיף 211 לפקודת המכס – הברחת סחורות

כך קובע סעיף 211(א) לחוק:

אלה דינם מאסר שלוש שנים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין (כחצי מיליון שקלים), ובהחזקת טובין מוברחים אף תשלום פי שלושה מסכום מסי היבוא החלים על אותם טובין:

(1)   המבריח טובין;

(2)   המחזיק טובין מוברחים או טובין שייבואם אסור ולא הוכיח שיש לו הצדק כדי להחזיקם;

(3)   מי שבהחזקתו או במרותו או בפיקוחו טובין שייצואם אותה שעה אסור או מוגבל או מוסדר והוא מתכוון להבריחם או יודע שיש כוונה להבריחם. 

אם כן, עונשו של מי אשר הבריח סחורות בפועל, החזיק בסחורות מוברחות או בסחורות שאסור לייבא אותן – עונשו עד 3 שנות מאסר וכן קנסות כבדים. חשוב לשים לב כי אם יוכיח האדם שיש לו צידוק להחזקה בסחורות, הוא לא ייענש. זאת ועוד, החוק מטיל עונש זה על מי שמחזיק סחורות במטרה לייצא אותן, כאשר הייצוא של אותן סחורות אסור על פי חוק.

יודגש כי המשך הסעיף קובע עונש חמור יותר לאותם מעשים, כאשר הם נעשים בנסיבות מחמירות – עונש עד 5 שנות מאסר וקנס עד כמיליון שקלים. 

עבירות נוספות

החוק מטיל עונש של שנתיים מאסר או קנס משמעותי, או מאסר וקנס, על כל אחד מהמעשים הבאים:

  1. מי שלא שילם מכס למרות שהיה צריך
  2. מי שמזייף תעודת מכר לצרכי מכס
  3. מי שמגיש הצהרת ייבוא כוזבת
  4. זיוף רישיונות ייבוא
  5. הצהרה שקרית לפקיד המכס
  6. מי שמייבא סחורות בפטור ממכס עבור צה"ל ומוכר אותן לצדדים שלישיים
  7. מי שלא משתף פעולה עם רשויות המכס.

הסעיף אף קובע עבירות נוספות אשר העונש עליהן הוא עד שנתיים מאסר וקנס כספי. עם זאת, מדובר בעבירות חריגות יחסית ועל כן לא הצגנו אותן במאמר זה. 

עבירות מכס לפי פקודת המכס

אלו הן עבירות המכס על פי פקודת המכס. כמובן שכל עבירה מורכבת יותר ממה שהוצג כאן וכפי שנראה מיד, ככל שנתפסתם בעבירת מכס, עליכם לפעול בחכמה כדי להמתיק את העונש שלכם, ואולי אף להוביל לביטולו. 

מה לעשות אם נתפסת בעבירת מכס?

אם נתפסתם בעבירות המכס, צרו קשר עם עו"ד פלילי המתעסק בעבירות צווארון לבן. עורך הדין ינחה אתכם כיצד לפעול בנסיבות המקרה, באופן שיצמצם את העונש שלכם למינימום ההכרחי, אם בכלל. זכרו – חקירה על עבירה היא רק תחילת הדרך, וממש לא סוף פסוק! 

עו"ד עבירות מכס זויה אגמי

עו"ד זיוה אגמי הינה עו"ד מנוסה וותיקה, המתמחה בתיקי צווארון לבן. בעברה, שירתה שנים ארוכות במשטרת ישראל בתחום החקירות והמודיעין.  עסקה רבות במשטרה בעבירות מרמה והונאה ובעבירות כספים ועבירות מכס. עברה וניסיונה העניקו לה היכרות פנים עם המערכת, וידיעה כיצד לפעול כדי להוביל למחיקת כתבי אישום או לצמצומם. פנו אליה, ותהנו משירות מהשורה הראשונה בתחום. 

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar