fbpx

עורך דין הלבנת הון

עורך דין הלבנת הון
עו”ד זיוה אגמי כהן
30 מרץ 2023

הלבנת הון זהו מושג אשר מתייחס להליך בו הופכים סכומי כסף גדולים אשר הושגו באופן לא חוקי, כמו סחר בסמים, דמי חסות, שוד וכדומה, לכסף חוקי כדי שיהיה ניתן לעשות שימוש בכסף הזה באופן לגיטימי. הלבנת הון זהו פשע חמור אשר מעסיק מאוד את צמרת המשטרה וגורמי האכיפה עושים הכל על מנת לעקוב אחר הכספים הללו ולנסות לצמצם את היקפי הלבנת ההון, לאתר את אלו שמנסים לבצע פשעי הלבנת הון ולמצוא את כל הדרכים בהן הם מנסים להלבין את הכספים שלהם ולהפוך אותם לחוקיים.

איך עובדת הלבנת הון?

הלבנת הון חיונית לארגוני פשיעה המעוניינים להשתמש ביעילות בכסף שהושג באופן לא חוקי. לארגוני הפשיעה, במיוחד הגדולים מבניהם, יש לא מעט עסקאות בהן מעורבות כמויות גדולות של מזומנים בלתי חוקיים, והחזקה של הכסף הזה במזומן אינה יעילה ואף יכולה להיות מסוכנת. ארגוני הפשיעה נדרשים למצוא דרך להפקיד את הכסף במוסדות פיננסיים לגיטימיים, כמו בנקים, קופות השקעה ותשלומים למוסדות חוקיים, אך הם יכולים לעשות זאת רק אם נראה שהוא מגיע ממקורות לגיטימיים.

בכדי לבצע תהליך בו מעבירים בחשאי את "הכסף המלוכלך" למערכת הפיננסית הלגיטימית עוברים כמה שלבים, או שכבות העברה שונות. השכבות מסתירות את מקור הכסף באמצעות שורה של עסקאות ומשחקי הנהלת חשבונות מתוחכמים. בשלב האחרון, האינטגרציה, הכסף שהולבן כעת נמשך מהחשבון הלגיטימי כדי לשמש לכל מטרה שארגוני הפשיעה נזקקים לה, בין אם זה מימון הפעילות שלהם, רכישה של נכסים שונים ועוד.

ישנן דרכים רבות להלבנת הון, החל מדרכים פשוטות שבדרך כלל גורמי אכיפת החוק עולים עליהן בקלות ועד לתהליכים מורכבים מאוד שקשה לעלות עליהם. אחת הטכניקות הנפוצות ביותר להלבנת הון היא לעשות שימוש בעסקים לגיטימיים וחוקיים לחלוטין המבוססים על עבודה עם מזומנים והם בבעלות ארגון הפשע, רק דרך אנשי קש אשר מנהלים את העסק על מנת שגורמי אכיפת החוק לא יוכלו לזהות את מקור הלבנת ההון. לדוגמה, ארגוני פשע רבים מחזיקים במסעדות ועסקי מזון, בהם הם יכולים בקלות לנפח את התקבולים היומיים כדי להעביר מזומנים לא חוקיים דרך המסעדה ואל חשבון הבנק של המסעדה. לאחר מכן, הם יכולים לעשות שימוש בכספים הללו ללא כל בעיה כך שבעיני החוק הכסף נראה כשר לחלוטין. 

שיטות הלבנת הון

ככל שגורמי אכיפת החוק מתקדמים ומוצאים דרכים חדשות לאכוף את הנושא ולעלות על מלביני ההון, כך ארגוני הפשע משכללים אף הם את דרכי העבודה שלהם ומוצאים שיטות חדשות ומתקדמות יותר להלבנת הכספים הללו.

בין השיטות הנפוצות שקיימות היום להלבנת הון ניתן למצוא:

  1. הלבנת הון באמצעות עסקים לגיטימיים, כפי שציינו בדוגמת המסעדה מעלה. כל עסק אשר עובד בדרך כלל עם תקבולים במזומן, יכול לשמש ככלי להלבנת הון, כמו חנויות חלפנות כספים, חנויות בגדים, מספרות וחנויות קוסמטיקה ועוד. ארגוני הפשיעה מנסים למצוא בכל פעם יותר ויותר עסקים כאלו כך שהם יוכלו לבצע את הלבנת ההון דרך מגוון רחב של עסקים, מה שיאפשר לבצע הלבנה של סכומים גדולים מאוד מבלי להתגלות.
  2. השקעה בסחורות כגון אבני חן וזהב שניתן להעביר די בקלות למדינות אחרות או אפילו להסתיר במשך שנים רבות כך שבסופו של דבר בעת המכירה שלהם לצורך קבלת התקבולים במזומן יהיה קל יותר לבצע זאת ללא חשד.
  3. השקעה בנכסים יקרים יחסית כמו נדל"ן, רכבי יוקרה וכדומה, אותם לאחר מכן ניתן למכור ליד שניה ולהכניס את הכספים אל חשבונות הבנק או לעשות בהם שימוש.
  4. הפעלה של חדרי הימורים או הלבנה של הכספים באמצעות בתי קזינו בכל רחבי העולם.
  5. שימוש בחברות קש לצורך הכנסת הכספים הללו למחזור הכספים התקין מבלי לעורר חשד ועוד…

בנוסף לכך, בעידן המודרני היום ניתן למצוא גם דרכים לבצע הלבנת הון באמצעים דיגיטליים שהם אפילו קשים ומורכבים יותר לאיתור כמו באמצעות מטבעות דיגיטליים, העברות בנקאיות מכל העולם כאשר קשה לעקוב אחר מקור הכספים, אתרי הימורים מקוונים, חנויות קש דיגיטליות ועוד.

למה לגורמי אכיפת החוק חשוב להילחם בהלבנת ההון?

המטרה של איסור הלבנת הון היא לשלול מארגוני הפשיעה את הרווחים מהעיסוקים הבלתי חוקיים שלהם, ובכך לבטל את המניע העיקרי עבורם לעסוק בפעילויות לא חוקיות ולצמצם את היקפי הפשיעה. פעילויות לא חוקיות ומסוכנות, כמו סחר בסמים, הברחות, מימון טרור, סחיטה והונאה וכדומה, מסכנות מיליוני אנשים ברחבי העולם ומטילות על החברה עלויות חברתיות וכלכליות אדירות. מכיוון שהרווחים מפעילויות כאלה מקבלים לגיטימציה על ידי הלבנת הון, מאבק בהלבנת הון עשוי להביא להפחתה בפעילות הפלילית ומכאן לתועלת משמעותית לחברה.

לכן היום גורמי האכיפה עושים ימים ולילות כדי לאתר את מקורות הלבנת ההון, ולא מעט אנשים היום נחשדים בשיתוף פעולה בעבירות כאלו. מה עושים אם גם אתם נחשדים בעבירה כזו? הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא פניה אל עורך דין הלבנת הון מומחה ומקצועי.

אל תוותרו על ייצוג של עורך דין בכל שלב

גם אם אתם בטוחים לחלוטין כי אתם חפים מפשע ואין לכם שום נגיעה בעניין או לא ביצעתם שום פעולה שהיא אינה חוקית, ליווי של עורך דין מקצועי ומומחה לתחום הלבנת ההון הוא חשוב מאוד ויכול לעשות הבדל משמעותי בתיק שלכם. מהרגע הראשון, בין אם אתם נעצרים ובין אם מוזמנים לחקירה, דרשו את הזכות שלכם להיוועץ בעורך דין ואל תענו לשום שאלה מבלי שקיבלתם ייעוץ כזה ומבלי שעורך הדין שלכם לצדכם, אחרת, אתם עלולים להתבלבל מול שאלות החוקרים ואפילו להוביל להפללה עצמית מבלי לשים לב.



    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar