fbpx

עבירות מרמה בצבא

עבירות מרמה בצבא
עו”ד זיוה אגמי כהן
19 אפריל 2023

עבירות המרמה בצבא הן סט של עבירות הקבועות בחוק העונשין ובחוק השיפוט הצבאי. עבירות אלו אוסרות על שלל מעשי מרמה ומאפשרות הגשת כתב אישום והענשת חיילים שעברו על איסורים אלו. חומרתן של עבירות המרמה משתנה בהתאם לעבירה הספציפית שנעברה וכך גם עוצמת הענישה על עבירות אלו. מהן עבירות המרמה בצבא? מה עושים אם הוגש כנגדכם כתב אישום על עבירות אלו? כל זאת ועוד בהמשך המאמר.

 מהן עבירות המרמה בצבא

חיילי צה"ל כפופים למערכות החוק והמשמעת הצבאיות וכן, כמובן, לחוק האזרחי במדינת ישראל. מכיוון שכך, עבירות המרמה הנוגעות לחיילי צה"ל הן העבירות הקבועות בחוק השיפוט הצבאי – 1955 וכן בחוק העונשין – 1977. מדובר בסט עבירות, העוסקות בנושאים שונים ואוסרות על מעשי מרמה.
יש לשים לב כי עבירות המרמה בצבא שונות מעבירות מרמה והונאה בשיפוט האזרחי.

 עבירות מרמה בחוק השיפוט הצבאי

נסקור את עבירות המרמה הקבועות בחוק השיפוט הצבאי. עבירות אלו חלות על כלל המשרתים ומטרתן לשמור על טוהר השירות, אמינותו וחוסנו של צבא ההגנה לישראל.

 התגייסות במרמה

סעיף 96 לחוק השיפוט הצבאי, שכותרתו התגייסות במרמה, קובע בזו הלשון:

מי שנתקבל לכוחות הסדירים או לכוחות המילואים, ולפני שנתקבל לכוחות אלה השתמש בטענות שוא, העלים פרטים חשובים או השתמש באמצעי הונאה אחרים, לגבי כשרותו להתקבל כאמור, רואים אותו כחייל משעת העבירה, ודינו – מאסר שנה.

אם כן, על פי הסעיף התגייסות במרמה תתרחש כאשר חייל זייף או העלים מידע הרלוונטי לצורך קביעת הפרופיל שלו ושאר תנאי הכשירות שלו לשירות. ברמת העיקרון, ניתן יהיה להעניש בחומרה חייל שעבר עבירת מרמה מסוג התגייסות לצבא במרמה ולגזור עליו שנת מאסר.

בפועל, ככל שלא מדובר במרמה קיצונית שיש בה כדי לפגוע בצבא, לא צפויים להיות מוגשים כתבי אישום בגין עבירה זו. כך, חייל שלא דיווח על מחלה רפואית עימה הוא מתמודד, למשל, צפוי לענישה משמעתית ולהרחקה מהיחידה אך לא לענישה פלילית.

קבלת תפקיד במרמה

הסעיף הבא לחוק, סעיף 97, מגדיר את עבירת קבלת התפקיד במרמה בשירות הצבאי:

חייל אשר כדי להתמנות לתפקיד בצבא, השתמש בטענות שוא, או העלים פרטים חשובים או השתמש באמצעי הונאה אחרים, בקשר לכשרותו להתמנות לתפקיד, דינו – מאסר שנתיים.

מדובר בעבירה הקרובה לעבירת ההתגייסות במרמה, אלא שעתה העבירה אוסרת על קבלת תפקיד במרמה. מאחר שעבירה זו רלוונטית לחיילים בכירים יותר המתמודדים על תפקידים פיקודיים, חוק השיפוט הצבאי מתייחס אל העבירה בחומרה יתירה והעונש על עבירה זו עומד על שנתיים מאסר.

 שחרור במרמה משירות סדיר ומשירות מילואים – סעיפים 98-99

עבירה חמורה באופן משמעותי מקודמותיה היא עבירת השחרור במרמה. בעוד שהעבירות הקודמות נוגעות לחיילים עם עודף מוטיבציה שביקשו לקבל תפקידים מבלי שהם מתאימים לתפקידים אלו ולשם כך נהגו במרמה, עבירת השחרור במרמה מהצבא מופנית כלפי חיילים המבקשים להשתמט מהשירות. השתמטות נתפסת בחומרה רבה מאוד מצד הצבא. משכך, העונש על העבירה עומד על 10 שנות מאסר!

חשוב לדעת שעונש כבד זה יוטל לא רק על מי שהשתחרר במרמה משירות סדיר אלא גם משירות מילואים!  על כל מי שהשתחרר משירות תוך הצגת מידע כוזב, העלמת פרטים חשובים או בכל אמצעי הונאה אחר, עונשו עד 10 שנות מאסר.

זו הייתה, אם כן, קבוצת עבירות המרמה בצבא הראשונה. עבירות אלו נקראות ממש עבירות מרמה והעונשים עליהם נעים בין שנה ל-10 שנות מאסר לכל היותר. כעת, נעבור אל עבירה קרובה הנחשבת אף היא לעבירת מרמה בצבא – עבירת זיוף המסמכים.

עבירת זיוף מסמכים צבאיים – סעיף 105

סעיף 105 לחוק השיפוט הצבאי מורה כי העושה כל אחד מהמעשים הבאים, עונשו עד שלוש שנות מאסר:

  1. מסר ביודעין מידע כוזב במסמך צבאי שנערך או נחתם על ידו, או הניח ביודעין לאדם אחר למסור מידע שכזה במסמך שהוא חתום עליו;
  2. מסר מידע כוזב או הניח לאחר למסור מידע שכזה במסמך שהיה עליו לבדוק את אמיתות תוכנו, מבלי שביצע בדיקה זו;
  3. הניח לאדם אחר להעלים מידע ממסמך צבאי במטרה להטעות את מקבלי המסמך;
  4. העלים, השחית או שינה מסמך שהיה עליו לשומרו.

עבירת זיוף המסמכים נוגעת לחיילים רבים המזייפים "גימלים". חייל המזייף אישור רפואי לגימלים נחשב למי שזייף מסמך צבאי ועבר עבירה לפי סעיף זה. כאשר הזיוף הוא של 30 ימי מחלה ומעלה, הפרקליטות הצבאית תיטה להגיש כתב אישום כנגד החייל הזייפן. לעומת זאת, על זיופים פחותים יותר, סנגור אזרחי יוכל לשכנע את הפרקליטות לסגור את התיק ולהסתפק בהליך משמעתי.

חוק העונשין – עבירות שוחד ומרמה

סעיף 290 לחוק העונשין אוסר על עובדי ציבור, ובכלל כך על חיילים המשרתים בצה"ל, לקבל שוחד. חשוב לדעת כי עבירות שוחד יכולות להתבטא גם בטובות הנאה ובמתנות ולא רק בכסף מזומן. כמו כן, די בכך שעובד הציבור ינהג במשוא פנים כלפי נותן השוחד ואין דרישה להטבות קונקרטיות עבור נותן השוחד.

עם זאת, לא אחת קשה להוכיח קבלת שוחד בפועל. מקבלי השוחד הינם שחקנים מתוחכמים היודעים כיצד לטשטש את עקבותיהם. מכיוון שכך, הפרקליטות הצבאית תגיש כתבי אישום בעבירת מרמה בצבא במקום בעבירת השוחד, לפי סעיף 284 לחוק העונשין:

 

עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו – מאסר שלוש שנים.

הגדרת מרמה בסעיף זה אינה חד משמעית והיא נתונה לפרשנות רחבה. זאת, בין אם מדובר בעבירות מרמה בצבא או בכל מקום אחר בשירות הציבורי. בשל כך, רצוי מאוד כי הנאשמים בעבירות אלו יהיו מיוצגים על ידי טובי עורכי הדין העוסקים בתחום עבירות המרמה בצבא ובכך יינצלו מעונשי מאסר בפועל כבדים.

 לסיכום

לסיכום, עבירות המרמה בצבא קבועות בסעיפים 96-99 וכן בסעיף 105 לחוק השיפוט הצבאי ובסעיף 284 לחוק העונשין. חומרת העבירות והענישה על עבירות אלו משתנה מעבירה לעבירה. על כל פנים, יש ליצור קשר עם עורכי דין המתמחים בתחום עבירות המרמה בצבא שיגנו עליכם בהליכים פליליים שנפתחו בגין עבירות אלו.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar