fbpx

עבירות מס

קבלת דבר במרמה
עו”ד זיוה אגמי כהן
25 פברואר 2023

החוק קובע עונשי עבירות מס משמעותיים כדי להרתיע אתכם מפעילויות שעלולות להסתיים בהרשעתכם בהתחמקות או בעבירות מרמה. בנוסף לעונשים הכספיים, תקופת המאסר של הונאת מס שנגזרה עליכם תשלול ממכם את חירותכם למשך מספר שנים. זה אולי נראה קשה, אך מס הכנסה לא נרתע מלבקש משמורת על אלה שהפגינו דפוס של הפרה מכוונת של חוקי המס. העונשים משתנים בהתאם לאופי העבירה, אבל החוק קובע בבירור את הקנסות המרביים ועונשי המאסר.

מה הן בעצם עבירות מס?

עבירות מס הן יותר מסתם טעות; זהו ניסיון מכוון להיחלץ מחובות המס. המפתח לתביעת עבירות מס הוא שהאדם הנאשם בפשע ביצע בכוונה על מנת להימנע מתשלום מיסים. דוגמאות כוללות אי הגשת דו"ח למס הכנסה או הכנת דו"ח כוזב. למרות שהעונש על טעות פשוטה עשוי להיראות חמור, אלו החלים במקרים של הרשעה בהונאת מס חמורים אף יותר. אי הגשה עלול לבוא עם מאסר של עד שנה וקנס כספי .

מה הן המטרות של המאמצים להתמודדות עם עבירות מס?

דוגמאות להתחמקות ממס כוללות כאשר אדם מגיש בכוונה דו"ח מס לא שלם או שגוי. או כשאדם או עסק משלמים מעט מדי מס או בכלל, לאחר מסירת מידע שגוי במכוון לצורך כך. העלמת מס או עבירות מס עולות למדינה המון כסף מדי שנה. המדינה זכאית לכסף הזה על פי חוק. אי אפשר להשתמש בהכנסות האבודות למימון שירותים שמועילים לכל החברה, כמו חינוך. עבירות מס גם מלבות תחושת אי צדק ופוגעות בציות למס. כי אם לא כל אחד ישלם את חלקו ההוגן, האמון במערכת המס ייפגע. לכן לשלטון המרכזי יש מדיניות להתמודד עם העלמות מס. המדיניות נועדה למנוע ולהעניש העלמת מס.

מי נכנס לכלא על עבירות מס?

אנשים רבים חוששים מביקורות של מס הכנסה – ואולי אפילו הולכים לכלא אם הם עושים טעות גדולה. למעשה, החשש מביקורת מס הכנסה היא אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים שואפים להגיש דוחות מס בזמן ומדויקים מדי שנה. אבל הנה המציאות – מעט מאוד משלמי מיסים הולכים לכלא על העלמת מס.  מס הכנסה מתמקד בעיקר באנשים שממעיטים במה שהם חייבים. מקרי העלמת מס מתחילים לרוב בנישומים אשר – דיווח שגוי על הכנסות, זיכויים ו/או ניכויים בהחזרי מס.

לא הגישו החזר מס נדרש

מס הכנסה אינו מטפל במקרים רבים של העלמת מס עבור אנשים שאינם יכולים לשלם את המיסים שלהם. אבל, אם אתם מסתירים נכסים והכנסה שאתם צריכים להשתמש בהם כדי לשלם את המיסים שלכם, זה סיפור אחר.

מה מביא משלמי המיסים לתביעה פלילית מול מס הכנסה?

בדרך כלל, מקרי עבירות מס על הכנסה ממקור חוקי מתחילים בביקורת על הדוח המוגש. בביקורת, מס הכנסה מוצא טעויות שהנישום ביצע ביודעין וברצונו. כמויות הטעות הן בדרך כלל גדולות ומתרחשות במשך מספר שנים – מה שמראות דפוס של התחמקות מכוונת. הנה עוד על מה שמס הכנסה מחפש – 

  • הכנסה לא מדווחת – זהו הנושא הגדול ביותר שמביא את משלמי המיסים לחקירה פלילית. זה כולל השארת עסקאות ספציפיות, כמו מכירת עסק, או מקורות הכנסה שלמים, כגון הכנסה מעסק צדדי. נושא זה גרם לעובדי כלכלת הופעות רבים בצרות עם מס הכנסה, כאשר הם משאירים הכנסה מההמולה הצדדית שלהם.
  • התנהגות מפוקפקת במהלך ביקורת – אנשים שמוציאים הצהרות כוזבות או מסתירים בכוונה רישומים (כגון חשבונות בנק) ממבקר מס הכנסה עומדים בפני תביעה פלילית. מס הכנסה מכנה התנהגויות אלו "תגי הונאה". הם כפתורים חמים שמעידים על העלמת מס.

עבירות מה הכנסה – איך הן נקבעות

מס הכנסה מגדיר עבירות מס כ"הגשה מכוונת ומהותית של הצהרות כוזבות או מסמכים כוזבים בקשר עם בקשה ו/או החזרה". כדי לקבוע קביעה זו, החוקרים יחפשו אינדיקטורים להונאה כגון, אבל לא רק – 

  • דיווח נמוך על הכנסה
  • שימוש במספר תעודת זהות שקרי
  • זיוף מסמכים
  • אי תשלום מיסים בכוונה

אם אינדיקטורים נפוצים אלה נעדרים, מס הכנסה בדרך כלל מניח שהתרחשה טעות לא מכוונת עקב רשלנות. למרות שבדרך כלל זה לא מוביל לאישומים פליליים בגין הונאת מס, טעויות במיסים שלך עלולות להוביל לעונש הקשור לדיוק המשתווה ל-20 אחוז מהתשלום הנמוך. כל אחד עלול להיתפס לא מוגן כאשר מעריכים אותו עונש זה, וזו הסיבה שחשוב לוודא שכל פרטי המס מדויקים ואמיתיים לפני הגשתו ל-IRS. כמו כן, חשוב לזכור גם את זכותכם לעורך דין, במיוחד אם אתם סבורים שנגזר עליכם חיוב בהונאת מס בטעות. 

מה הן הצורות של עבירות מס?

העלמת מס מתרחשת ביחס לסוגים שונים של מס, כדלקמן –

  • מס הכנסה – אדם עלול להתחמק ממס הכנסה על ידי הגשת החזר מס במכוון הכולל מידע חלקי או שגוי. הם עשויים להסתיר פרטים על ההכנסה או הנכסים שלהם (כגון חסכונות לא מוצהרים). או שהם עשויים לתבוע ניכויים שלא ביושר או לתבוע ניכויים גבוהים יותר ממה שהם זכאים להם. לדוגמה, אדם יכול לתבוע ניכוי בגין תרומה שלא ביצע בפועל.
  • מס חברות – חברה עלולה להתחמק ממס חברות על ידי הגשת דו"ח מס בכוונה הכוללת מידע חלקי או שגוי. כך למשל היא עלולה לתבוע שלא ביושר זיכוי ממס השקעה או סכומים אחרים שאינם זכאים להם. או שהוא עשוי לספק כתובת שגויה.
  • מס ערך מוסף – עסק עלול שלא לגבות מע"מ באופן לא הגון או לא לשלוח מע"מ שהתקבל לרשויות המס.
  • מס ירושה – אדם עלול להתחמק ממס ירושה בכך שלא יודיע למנהל המיסים על קבלת ירושה.

עבירות מס – מה הם ההבדלים בין העלמת מס לבין הימנעות ממס?

מעטים האנשים שנהנים לשלם מיסים, אבל חלק משלמי המיסים נמנעים ממס, בעוד שאחרים מתחמקים מהם – מה ההבדל האמתי? מערכת מס ההכנסה מבוססת על ציות מרצון. מדובר בפעולה התנדבותית עד כדי כך שאינכם מתנדבים לשלם את המיסים הנדרשים ממכם. אי הגשת דו"ח מס הכנסה או הגשת דו"ח הונאה עלולים לזכות אתכם בחיוב מס פלילי בשלב מסוים. אנו מדברים רבות על סוגי עבירות מס, כיצד הן מתרחשות, וההשלכות של הרשעה בעניין מס פלילי שהובא על ידי מס הכנסה.

כאמור, עבירות מס הן אחת הדרכים שבהן אנשים מתחמקים מהמיסים שלהם. לפני שהם עברו תפנית פלילית, הרעיון היה להימנע מתשלום מיסים כליל. הימנעות מנטל המס שלכם היא חוקית לחלוטין. ישנן מספר דרכים שבהן ניתן להחזיק נכסים, לשלם מיסים ולהשתמש בניכויים כדי להפחית את סכום המס שאתם משלמים על בסיס רבעוני או שנתי. תוכניות מס נדחות משמשות לעתים קרובות סביב תכנון פרישה כדי להגן על חיסכון ולמקסם את העושר.

בקנה מידה עולמי, עבירות מס הן עסק גדול. השימוש במקלטי מס מחוץ לחוף ובתחומי שיפוט אחרים של סודיות עלול להתקרב בצורה מסוכנת להעלמת מס. 

השורה התחתונה היא שמדינת ישראל דורשת מאזרחים מוסמכים לשלם מיסים מתאימים. זה לא אומר שאתם צריכים לשלם יותר ממה שאתם חייבים – או יותר ממה שאתם עשויים להיות חייבים אם ניצלתם אסטרטגיות מתאימות להימנעות ממס. כאשר אתם מודאגים לגבי מה שאתם עשויים לשלם במיסים – דברו עם עורך דין מס מנוסה כדי ללמוד כיצד תוכלו להימנע ממיסים, מבלי להיות אשמים בהתחמקות מהם.

התיישנות עבירות מס

התיישנות על עבירות מס מוסדרת בסעיף 225 לפקודת מס הכנסה אשר שם נקבע שלגבי העבירות שמפוטרות בסעיף 220 לפקודה תחול התיישנות לאחר עשר שנים ולכל שאר העבירות תחול ההתיישנות כבר לאחר 6 שנים.

העלמת מס עונש

כאשר מדובר בעבירות מס הכנסה מהותיות (עבירות שנעשו מתוך כוונת זדון) החוק מגדיר עונש של עד 5 שנים בנסיבות רגילות ועד 7 שנים בנסיבות מחמירות

במצבים ובהם מדובר בעבירות מס הכנסה טכניות (עבירות קלות יותר שלא נעשו מתוך כוונת זדון) ניתן להשית עונש מאסר של עד שנה.

עורך דין עבירות מס

נחשדתם בעבירות מס? אל דאגה, הדרך להרשעתכם ארוכה ומפותלת ויש המון שניתן לעשות עד אז! הוכחת עבירות מסוג זה היא קשה וסבוכה ותדרוש מרשויות האכיפה זמן ומשאבים. פנו עוד היום זיוה אגמי – עורך דין צווארון לבן לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar