fbpx

קבלת דבר במרמה

עבירות שוחד
עו”ד זיוה אגמי כהן
19 אפריל 2023

קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות

כפי שראינו, סעיף 415 סיפא קובע כי העונש על עבירת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עומד על 5 שנות מאסר במקום על 3 שנות מאסר בלבד. מתי קבלת דבר במרמה תהיה בנסיבות מחמירות?

בניגוד לעבירות אחרות, דוגמת עבירות אינוס או קבלת שוחד החוק לא מפרט במפורש מה נחשב לנסיבות מחמירות. עם זאת, הפסיקה וחוקים משלימים לחוק העונשים, מסייעים לנו להבין מה הופך קבלת דבר במרמה לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

כדי להכריע האם העבירה נעברה בנסיבות מחמירות, יש לבחון את ההכנות לעבירה, את שלב ביצוע העבירה ואת תוצאות העבירה. ההכרעה תתבצע על פי מכלול הנסיבות, למיטב שיפוטו של בית המשפט.

ככל שהעבירה תוכננה בקפידה והמרמה לא הייתה ספונטנית, בתי המשפט ייטו להחמיר עם הנאשם. באשר לשלבי ביצוע העבירה בפועל, שימוש באלימות, איומים והפחדות צפויים להפוך את העבירה לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. לבסוף, חומרת ההשלכות של קבלת הדבר במרמה, תשפיע אף היא על ההכרעה האם מדובר בעבירה "רגילה" או בעבירה בנסיבות מחמירות.

 קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות – דוגמאות

נציג מספר דוגמאות לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות:

  1. פלוני זייף תעודת חוגר צבאית. בעזרת תעודה זו, נכנס פלוני לשמורות טבע בחינם ונהנה מהנחות לחיילים בבתי עסק רבים במשך כשנה. מאחר שהעבירה תוכננה בקפידה ופגעה בחוסנו של צה"ל, העבירה הוכרה כקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.
  1. חברה קבלנית שיחקה עם הספרים החשבונאים שלה כך שהיא תעמוד בתנאי מכרז של מנהל מקרקעי ישראל לבניית מאות יחידות דיור בדרום. החברה זכתה במכרז. העבירה הוכרה כקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שכן היה מדובר במכרז ענק עם מתמודדים רבים ובמעשה מרמה מתוכנן היטב שנעשה במודעות ומבחירה.

 קבלת דבר במרמה – דוגמאות מהפסיקה

כדי להבהיר מה נחשב לקבלת דבר במרמה, ניעזר במספר דוגמאות מהפסיקה למעשים שהוגדרו כקבלת דבר במרמה.

  1. חברה א' מעוניינת להגיש תביעה כנגד חברה ב'. חברה א' רצתה לקבל מסמך מסוים שיסייע לה לבסס את התביעה. לכן, עובד של חברה א' התחזה לשליח והשיג את המסמך מהארכיון של חברה ב'.
  •       מעשה זה הוכר כקבלת דבר במרמה, שכן המסמך מוגדר כדבר והוא התקבל במרמה לגבי זהות העובד.
  1. י' הגיש הצעה למכרז עבור תפקיד ניהולי בחברת תעשייה. י' טען כי יש לו ניסיון רב בניהול מערכות וכי שימש במספר תפקידים ניהוליים בחברות אחרות במשק, כפי שנדרש בתנאי המכרז. בפועל, י' שימש כמנהל בחברה אחת בלבד והוא שיקר ביחס לחברות האחרות. י' התקבל לתפקיד על חשבונו של אבירם, שהגיש מועמדות אף הוא.
  •       מעשה זה הוכר כקבלת דבר במרמה, שכן י' קיבל את המשרה במרמה אודות ניסיונו ועמידתו בתנאי המכרז.
  1. פלוני עבד בעירייה בקריות. העירייה הזמינה זמר מוכר להופיע בעיר. פלוני הציג לחברת ההפקות אישור בטיחות ממהנדס הבטיחות של העירייה לקיום המופע. מדובר היה באישור מזויף. על סמך אישור זה, ניאותה חברת ההפקות להפיק את המופע של אותו זמר.
  •       זיוף המסמך הוכר כקבלת דבר במרמה, שכן בתמורה לאותה מרמה התקבלה הסכמת חברת ההפקות להפקת המופע. כמו כן, המעשה נחשב לעבירת זיוף מסמכים בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 418 לחוק.

התחזות וקבלת דבר במרמה

לא אחת, עבירות מרמה והונאה עשויות לתהבטא בצורת התחזות. אדם יתחזה לאדם אחר, יטען כי הוא בעל תואר כלשהו שאינו שלו, ועל סמך התחזות זו ישיג את מבוקשו. התחזות שכזו יכולה לקרות בעולם העסקי ובין חברות במשק, בענף הבנייה והנדל"ן ואף בראיונות עבודה. ככל שההתחזות הובילה לקבלת דבר שלא היה מתקבל בדרך אחרת, הרי שמדובר בעבירה פלילית של קבלת דבר במרמה.

עבירת תחבולה

סעיף 416 לחוק העונשין קובע איסור על קבלת דבר בתחבולה וקובע עונש מאסר של שנתיים לכל היותר על קבלת דבר בתחבולה:

המקבל דבר בתחבולה או בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בהם מרמה, דינו – מאסר שנתיים

אם כן, תחבולה מוגדרת כהטעיה או ניצול טעות, שאינה עולה לכדי מרמה. נניח, למשל, שחברה עסקית "עושה אקזיט" ונמכרת לחברה גדולה אחרת. לצורך השלמת המכירה, החברה מסווה בעיות משפטיות שיש לה והליכים שהתנהלו כנגדה. החברה לא העלימה מידע זה מספריה, אך הסוותה אותו כך שהחברה הרוכשת לא תשים לב למידע זה. מעשה שכזה אינו נחשב למרמה אך הוא בהחלט ייחשב לתחבולה, שהיא עבירה כלכלית קלה יותר מעבירת המרמה.

 עבירת קבלת דבר במרמה – איך מוכיחים?

הוכחת קבלת דבר במרמה אינה פשוטה כלל. על התביעה להוכיח כי אכן בוצעה מרמה וכתוצאה מאותה מרמה התקבל דבר שלא היה מתקבל זולת אותה מרמה וקבלת הדבר הובילה לפגיעה בצד ג'.

עם זאת, מגנוני התביעה בישראל מיומנים בתביעות אלו ובהיעדר הגנה חזקה, הן תצלחנה בהוכחת התקיימות העבירה. מכיוון שכך, חשוב מאוד להיות מיוצגים על ידי עורך דין מהשורה הראשונה שיגן עליכם בהליכים המשפטיים וימנע מהתביעה להוכיח שקיבלתם דבר במרמה. עורך דין מעולה, איכותי ומנוסה יידע כיצד להטיל ספק סביר בקבלת הדבר במרמה ולזכות אתכם מהאישומים המופנים כלפיכם.

 ייצוג משפטי – איזה עו"ד צריך נאשם בעבירות

מי שנאשם בעבירות קבלת דבר במרמה, זקוק לשירותים של עורך דין. מומלץ לבחור בעורכי דין אשר בעברם עבדו ברשויות התביעה ואכיפת החוק, שכן עורכי דין אלו מכירים את מנגנוני התביעה מבפנים וידעו כיצד להגן עליכם מפניהם.

 לסיכום

לסיכום, קבלת דבר במרמה הינה עבירה פלילית לפי סעיף 415 לחוק העונשין. העונש על עבירה זו עד 3 שנות מאסר ועד 5 שנות מאסר בנסיבות מחמירות. בחרו בייצוג פלילי שיעזור וימנע את הרשעתכם בעבירות החמורות.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar