fbpx

ייצוג בתיק פלילי

עו”ד זיוה אגמי כהן
25 פברואר 2023

בפרקטיקה הפלילית, יש משהו אשר נקרא – ייצוג בתיק פלילי. ייצוג בתיק פלילי מתייחס לאמירות המסוימות שאדם מציג לתביעה, המסביר את עניינו. עם זה, הוא מקווה שלא יואשם או יועמד לדין. ייצוג בתיק פלילי יכול להיעשות בשלבים שונים, והוא יתבסס על הנחיות של נאשם/חשוד. במאמר זה, בואו נדון במשמעות של ייצוג בתיק פלילי, בהתייחס לשלב שלפני הגשת האשמות.

תיקי צווארון לבן

תיקי צווארון לבן הינו כינוי לתיקים המתנהלים על עבירות כלכליות בישראל. תיקי צווארון לבן יכולים להתנהל על עבירות כלכליות שונות כמו: עבירות שוחד, עבירות מס, עבירות הלבנת הון, עבירות מרמה והונאה ועוד.

לעיתים, מקובל להתייחס לעבירות צווארון לבן כעבירות הנעברות על ידי אנשים עשירים בלבד, תאגידים וכן הלאה. אולם בפועל, גם אנשים מהמעמדות הכלכליים הנמוכים יותר עלולים להסתבך בעבירות אלו, כחלק מפעילות פלילית ענפה יותר או בפני עצמן ותו לא.

העונשים על עבירות צווארון לבן כוללים עונשי מאסר, קנסות כספיים גבוהים, עיקולים וחילוטים. מטרתם של העונשים להרתיע את הציבור מלעבור על עבירות כלכליות שכאלו, אף אם נראה מהצד כי הן אינן פוגעות באיש, לפחות לא באופן ישיר, וכן להשיב לעבריינים כגמולם. בשנים האחרונות, ניכרת החרפה בענישה על עבירות כלכליות מתוך תפיסה לפיה יש להיאבק בתופעה זו ולשם כך יש למצות את הדין עם העבריינים.

 הוכחת אשמה בתיקי צווארון לבן

בניגוד לרצח, אונס, שוד ושאר העבירות הפליליות שאינן כלכליות, קשה לזהות עבירות צווארון לבן. זאת, מכיוון שבעבירות הכלכליות לא יהיה בהכרח נפגע ישיר לעבירה ואף אם יהיה נפגע, הפגיעה בו לא תהיה פיזית אלא כלכלית מה שיקשה על איתורו של הנפגע ושל העבריין.

זאת ועוד, עבריינים מתוחכמים ידעו כיצד להסוות את צעדיהם, לטשטש את עקבותיהם וכך אף אם תוצאות העבירה יתבררו לרשויות האכיפה, הרשויות תתקשינה להגיע אל עוברי העבירות הכלכליות, לחקור אותם ולהגיש כנגדם כתבי אישום.

יש לציין כי גם לאחר פתיחת חקירה כנגד עבריינים כלכליים, הדרך עד להרשעתם עוד ארוכה היא. אף אם יש למשטרה חשד מהותי כנגד אדם, הוכחת היסודות העובדתיים והנפשיים בעבירות כלכליות הינה סבוכה במיוחד ומשכך המשטרה תתקשה להגיע למסקנות חד משמעיות בחקירה, אשר על בסיסן תוכל הפרקליטות להגיש כתב אישום כנגד העבריין.

עם זאת, כמובן שעבודה מאומצת ושילוב אמצעי חקירה, ניתן יהיה להגיש כתבי אישום כנגד העוברים על עבירות כלכליות ואף להוביל להרשעתם. הדבר נעשה קל יותר אם אחד מהשותפים לעבירה מחליט לחתום על הסכם עד מדינה ולחשוף את העבירות הכלכליות של שותפיו או שהמשטרה שותלת סוכן סמוי בסביבת החשוד, ואותו סמוי מעורב בסוד העניינים ביחס לעבירות הכלכליות.

 תיקי צווארון לבן – עובדי ציבור

לא אחת, הנאשמים בתיקי צווארון לבן הינם עובדי ציבור. עובדי ציבור מצויים בעמדות כוח והשפעה, אשר עלולות לפתות אותם לפעול במרמה, בהונאה או תוך הפרת אמונים, שלא כדין. במקרים חמורים יותר, עובדי הציבור ייטלו שוחד ממש ובתמורה יעניקו הטבות והקלות למי ששיחד אותם.

עבירות כלכליות הנעברות על ידי עובדי ציבור ונבחריו הינן עבירות חמורות במיוחד. די להזכיר פרשות מוכרות דוגמת פרשת ראש הממשלה לשעבר אולמרט ובנייני הולילנד, פרשת הרב פינטו, פרשת הרב הראשי לשעבר יונה מצגר ואף פרשת ראש עיריית בת ים לשעבר שלמה לחיאני כדי להיזכר איזו תהודה ציבורית מקבלות עבירות אלו וחומרת הטיפול בהן. לרוב, הטיפול בעבירות אלו מסור ליאח"ה, היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה, אשר תפקידה לחקור את העבירות ולמסור לפרקליטות מידע על בסיסו תגיש כתבי אישום כנגד אותם אישי ציבור.

ייצוג בתיקים פליליים ובתיקי צווארון לבן

כפי שראינו, רשויות האכיפה במדינה פועלות ביד קשה כנגד העבירות הכלכליות ומוגשים כתבי אישום חמורים על עבירות צווארון לבן. מאידך, הוכחת האשמה בעבירות אלו אינה פשוטה כלל וכלל ולא בנקל תשכנע הפרקליטות את בית המשפט כי עליו להרשיע אדם בעבירה כלכלית. מדובר במתח משמעותי בין חומרת העבירות מחד, לבין הקושי להוכיח אותן מאידך.

אל המתח הזה, נכנסים עורכי דין פליליים המתמחים בתיקי צווארון לבן. ייצוג בתיקים פליליים ישתמש בקושי להוכיח את יסודות העבירות ועל בסיסו יפעל לביטול האישומים או להפחתתם באופן ניכר.

בשל הערפול המסוים בתוכנן של העבירות והקושי להוכיח את התקיימותן, ייצוג משפטי טוב בתיקים פליליים שכאלו יוכל להוביל להפחתה משמעותית מאוד בעונשו של הנאשם ואולי אף לביטול מלא של העונשים. לעומת זאת, בהיעדר ייצוג מהשורה הראשונה בתיקים פליליים, הנאשם יהיה חשוף להרשעה חמורה במיוחד, ויתכן שהפרקליטות אף תעמיס אישומים על הנאשם החלש חסר הייצוג האיכותי, בבחינת "למען יראו ויראו".

מכיוון שכך, חשוב מאוד להגיע לתיקים פליליים מיוצגים על ידי עורכי הדין הטובים ביותר בתחום. הודות לייצוג בתיקים פליליים, הנאשמים יימנעו מגזרי דין חמורים, יזכו להקלה בעונשם ולעיתים למחיקת האישומים קליל.

 הסדרי טיעון

לעיתים, דרך הפעולה הטובה ביותר מבחינת עורך הדין העוסק בייצוג בתיקים פליליים, תהיה הגעה להסדרי טיעון. ישנם מערכים נסיבתיים בהם ברור לכל כי העבירה הנטענת בוצעה, אך קשה להוכיח זאת מעל לכל ספק סביר.

באותם מקרים, סביר כי עורכי הדין מהתביעה ומהסנגוריה יגיעו להסדר טיעון, במסגרתו הנאשם יודה בעבירת צווארון לבן קלה, לא ייגזר עליו מאסר בפועל ובכך ייסגר התיק. הסדר טיעון שכזה אמנם כולל הודאה באשמה, אך באשמה קלה במיוחד שלא תפגע בנאשם.

 ייצוג לכל אורך הדרך

רצוי להיות מיוצגים על ידי עורך דין מהשורה הראשונה מתחילת ההליך הפלילי ועד סופו. צרו קשר עם עו"ד מהרגע בו נודע לכם על החקירה כנגדכם והמשיכו עם הייצוג עד לסוף הדרך, בין אם סופה בפסק דין בדיון הראשון, בערעור, או לאחר הטלת גזר הדין.

לסיכום

לסיכום, ייצוג בתיקים פליליים זו אומנות בפני עצמה, במסגרתה עורך הדין מונע מהתביעה להוכיח את התקיימות יסודות העבירה ומגן על הלקוח שלו. ייצוג איכותי ומקצועי יפחית את הסיכויים להרשעה בעבירות חמורות ויקל על גזר דינו של הנאשם.

זקוקים לייצוג בתיקים פליליים? פנו אלינו בזיוה אגמי כהן, משרד עו"ד. עו"ד אגמי כהן הינה עורכת דין ותיקה ומנוסה המתמחה בתיקי צווארון לבן ותעניק לכם ייצוג בתיקים פליליים מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד אגמי כהן עמדה בעברה בראש יאח"ה ושירתה שנים רבות ברשויות האכיפה בישראל, כך שהיא מכירה את המערכת מבפנים ויודעת כיצד לעבוד אל מולה. צרו קשר לקביעת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות ותוך שמירה על דיסקרטיות מלאה.

 מה היא החשיבות של ייצוג בתיק פלילי?

ייצוג בתיק פלילי חיוני בהיבטים מסוימים של החיים, במיוחד כאשר אתם עומדים בפני דילמה או כאשר אתם עומדים לקבל החלטות אישיות או מקצועיות. עורכי דין שימושיים כאשר אדם מחפש מומחיות בענייני משפט בעניינים פליליים, תאגידיים, אישיים ואזרחיים. בלי כל קשר למיקומכם בעולם, כל מדינה נשלטת על ידי מערכת ספציפית של חוקים.

בעוד שרוב האזרחים מודיעים בדרך כלל על חוקים מקומיים, אזוריים ופדרליים, הבנת המורכבות, הפרטים והתהליכים הספציפיים המעורבים יכולים להיות קשים ללא סיוע של עורך דין מקצועי. 

מה כדאי שתדעו על ייצוג בתיק פלילי?

המשטרה תמיד מחפשת רמזים וראיות חזקות. החקירה שלה עשויה להפיק תועלת מכל מסמך או לידים חדשים. אז בשלב הטרום-אישום הזה מגיע ייצוג בתיק פלילי כהצגה/מחווה של שיתוף פעולה, בתקווה שהמשטרה לא תעצור ולא תאשים את החשוד/נאשמים. בדרך כלל ניתן לבצע שני סוגים של ייצוג בשלב זה –  האחד הוא המקום בו הסנגור מציע את מרשו לתביעה כעד שיתופי פעולה.

סוג אחר של ייצוג בתיק פלילי הוא על ידי הצהרת עד, כאשר הלקוח מציין את עמדתו העובדתית בחקירות המתנהלות. שאלה נפוצה – מדוע שחשוד או נאשם ייתן מצגים, כאשר הוא יכול פשוט להגן על עצמו במשפט אם אינו אשם? תשקלו את הדברים הבאים –

  • חקירות משטרה אינן קלות – במהלך חקירות, ייתכן שלמשטרה יהיו מסמכים מועטים בלבד. גם איכות הראיות שלהם עלולה להיות ירודה. תשובות הלקוח שלכם עשויות להשלים את החסר, מה שמחזק את החקירה, ויסייע להנחות את הנרטיב של התביעה.
  • שיבוש מהלכי משפט הוא פשע – הגישה של הלקוח שלכם צריכה להיות בעיקר כדי לסייע, ולא לאסור, חקירה משטרתית. בדרך כלל, לקוח שמציע ייצוגים עשוי להיות (נראה) יותר פעיל ופרואקטיבי. הרעיון הוא שאם לנאשם אין מה להסתיר, אז הוא לא צריך לחשוש מחקירות (שאולי אפילו לא יובילו לאישום).

לכל תיק יהיה קצין חקירה ('IO'). זה IO שחוקר את המקרה, ולאחר מכן מגיש את חקירותיו לסגן התובע הציבורי ('DPP'). לאחר מכן, ה-DPP הוא זה שמחליט אם להאשים או לא להאשים אדם בתיק, ולגבי התיק יש מקום להעמדה לדין. בסוכנויות מסוימות, ה-IO והתביעה יכולים להיות תחת אותו 'בוס'/בכיר.

כשזה קורה, זה באמת הבוס של ה-IO שקובע את היריות, ושיש לו השפעה גדולה, אם לא דה פקטו, על ההחלטה להאשים. במקרים כאלה, אם תשלח את זה קודם לתובע, זה יהיה מוקדם מדי. מהסיבות הנ"ל, ברוב המקרים, ייצוגים מופנים לראש המחלקה לחקירות פליליות (קטואה בהגיאן סיאסטן ג'נאיה) או לקצין הממונה על ה-IO. לפעמים, הסנגור יגיש מצגים ל-DPP, ו/או ל-DPP וגם ל-IO. זה תלוי.

ייצוג בתיק פלילי – האם מומלץ לבחור לייצג את עצמכם?

למרות שבדרך כלל זה לא רעיון טוב עבור נאשם פלילי לייצג את עצמו, זה עשוי להיות הגיוני במצבים מסוימים. הכלל הברור ביותר הוא שככל שהפשע הנאשם פחות חמור, כך בטוח יותר לנאשם לייצוג עצמי.

לדוגמה, נאשמים שהואשמו בעבירות תעבורה קלות או גניבה מחנויות עשויים להסתדר ללא שכירת עורך דין, בעוד שנאשמים שהואשמו בעבירות אלימות או עבירות פליליות צריכים להיות ללא עורך דין. לחלק מהפשעים יש גזרי דין שנראים קלים יחסית, אך להרשעה עשויות להיות השלכות חמורות בהמשך.

לדוגמה, הרשעות בגין חלק מעבירות כלי רכב עשויות לגרום להגדלת תעריפי הביטוח. לחלופין, אם הנאשם יעבור שוב, העונש בגין ההרשעה השנייה עשוי להיות חמור בהרבה מהעבירה הראשונה. אז לפני שמחליטים אם לשכור עורך דין, על נאשמים לנסות ללמוד מה צפוי להיות העונש אם יורשעו, הן מיד והן בעתיד (אם הנאשם נעצר או יורשע בעבירה דומה), והאם יש השלכות בטחונות, כדוגמת – העלאת ריבית ביטוח.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar