fbpx

עבירות צווארון לבן

עו”ד זיוה אגמי כהן
25 פברואר 2023

עבירות צווארון לבן הן מונח שנטבע לראשונה על ידי הסוציולוג אדווין סאתרלנד בשנת 1949 שהגדיר אותן כפשע שביצע אדם מכובד ומעמד חברתי גבוה במהלך עיסוקו. עובדי צווארון לבן החזיקו באופן היסטורי בתפקידים משרדיים שאינם עובדים, בעוד שעובדי צווארון כחול לבשו באופן מסורתי חולצות כחולות ועבדו במפעלים.

מה הן בעצם עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן פשע לא אלים כאשר המניע העיקרי הוא בדרך כלל פיננסי באופיו. פושעי צווארון לבן תופסים בדרך כלל עמדת כוח ו/או יוקרה מקצועית, ודורשת פיצויים הרבה מעל הממוצע. המונח "פשע צווארון לבן" נטבע בשנות ה-30 על ידי הסוציולוג והקרימינולוג אדווין סאתרלנד. הוא השתמש בביטוי על מנת לתאר את סוגי הפשעים המבוצעים בדרך כלל על ידי "אנשים בעלי כבוד" – אנשים המוכרים כבעלי מעמד חברתי גבוה.

בסופו של דבר סאתרלנד ייסד את בית הספר לקרימינולוגיה בלומינגטון באוניברסיטת המדינה של אינדיאנה. לפני הצגת המושג של פשעי צווארון לבן על ידי סאתרלנד, חשבו שהמעמדות הגבוהים בחברה אינם מסוגלים במידה רבה לעסוק בפעילות פלילית כזו. אמונה כזו הייתה מושרשת כל כך עמוק בחברה, שכאשר סאתרלנד פרסם לראשונה ספר בנושא, כמה מהחברות הגדולות באמריקה תבעו בהצלחה את הספר לצנזורה כבדה. עבירות צווארון לבן הן סוג של פשיעה לא אלימה שמניעים כלכליים.

פשעי צווארון לבן עשויים להתבצע על ידי יחידים או ברמת תאגיד. עם זאת, בשל הטכנולוגיה המתוחכמת הזמינה כעת, אפילו פשעי צווארון לבן המבוצעים על ידי אדם עלולים להוביל להפסדים של עשרות מיליונים עבור הקורבנות. סוציולוג וקרימינולוג, אדווין סאתרלנד, המציא את הביטוי "פשע צווארון לבן" בשנת 1939. לפני כתביו בנושא, אנשים רבים התנגדו להאמין שבני "המעמד העליון" עסקו בפעילות פלילית.

ההבדל בין פשעי צווארון לבן לפשעי צווארון כחול נובע מהסוגים השונים של פעילות פלילית שיש לפושע גישה לעסוק בהן. פשעי צווארון כחול, בגלל האמצעים המצומצמים יותר של האנשים המבצעים אותו, נוטה להיות ישר יותר – שוד, פריצה וכולי. לעומת זאת, פושעי צווארון לבן נמצאים לעתים קרובות יותר במצב – כמו הלוואה קצין בבנק – לבצע מזימות הונאה נרחבות ומורכבות.

עבירות

מה רצוי שתדעו על עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן, פשע המבוצע על ידי אנשים שבדרך כלל מתוקף עיסוקיהם מנצלים כוח חברתי, כלכלי או טכנולוגי לרווח אישי או תאגידי. המונח, שנטבע ב-1939 על ידי הקרימינולוג האמריקני אדווין סאתרלנד, הפנה את תשומת הלב ללבוש הטיפוסי של העבריינים, שהיו בדרך כלל אנשי עסקים, אנשי מקצוע רמי דרג ופוליטיקאים. אולם מאז תקופתו של סאתרלנד, פשעים כאלה חדלו להיות נחלתם הבלעדית של הקבוצות הללו.

יתרה מכך, התפתחויות בתחום המסחר והטכנולוגיה הרחיבו את היקף פשעי הצווארון הלבן לכלול פשעי סייבר (פשעי מחשב), הונאה בשירותי בריאות ופשעי קניין רוחני, בנוסף לפשעים מסורתיים יותר הכוללים מעילה, שוחד, קנוניה, חסימה של צדק, עדות שקר, הלבנת הון, הפרות הגבלים עסקיים, פשעי מס והפרות רגולטוריות.

דוגמאות ספציפיות לפעילויות המהוות פשעי צווארון לבן כוללות שיתוף פעולה במחירים (קשירת קשר עם תאגידים אחרים לקביעת מחירי הסחורות או השירותים כאמצעי להשגת רווחים גבוהים באופן מלאכותי או הוצאת מתחרה מהשוק), זיוף דיווחים על בדיקות של תרופות. מוצרים להשגת רישיונות ייצור, והחלפת חומרים זולים ופגומים ברכיבים יקרים יותר שצוינו בבניית כבישים או מבנים, אך גובה מהלקוח את מלוא העלות של החומרים שצוינו.

לעיתים ניתן לייחס פעילויות כאלה לעובדים בודדים או למנהלים הפועלים ביוזמתם, אך לעיתים קרובות הם מייצגים מאמץ קולקטיבי ומאורגן של תאגיד להגדיל את רווחיו בכל מחיר. פשעי צווארון לבן המהווים חלק ממאמץ קולקטיבי ומאורגן לשרת את האינטרסים הכלכליים של תאגיד מכונה פשיעה תאגידית.

במקרים מסוימים פשעי תאגידים מתנהלים על ידי ישויות מזויפות שמתחזות לתאגידים חוקיים או שותפויות. למרות שלא ניתן לכלוא תאגידים, ניתן להעניש אותם פלילית בקנסות ובסנקציות אחרות. האחריות הפלילית במקרים אלו מבוססת על מעשים או מחדלים של עובדי ומנהלי החברה.

מה המשמעות שעומדת מאחורי עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן פעילות בלתי חוקית למטרת רווח כספי שהיא לא אלימה אך מסוכנת כלכלית. המטרה העיקרית של פשעים אלו היא להשיג כסף ורכוש, להימנע מאובדן רכוש קיים או להשיג יתרון אישי או מסחרי. הוא יכול לצטט פשעים רבים כדוגמאות לפשעי צווארון לבן, כולל הלבנת הון כפופה. פשעי צווארון לבן יכולים לכלול פשעים ארגוניים.

בסופו של יום, ניתן לומר בבירור שהם גורמים לפשעים הרבה יותר גדולים מרוב הפושעים שאנו קוראים להם גנבים וצופים בחדשות מדי יום, והם גורמים נזק עצום לרכוש עם הכסף שהם חוטפים או מלבינים. אז מה זה בעצם פשע צווארון לבן? פשעי צווארון לבן, במילים אחרות, פשיעה תאגידית, היא הגדרה שניתנת לפשעים ממניעים פיננסיים אך לא אלימים המבוצעים על ידי יחידים, אנשי מקצוע ממשלתיים ועסקים.

מה הקשר בין התמודדות עצמית לבין עבירות צווארון לבן?

התמודדות עצמית מתרחשת כאשר אמון פועל לטובתו ולא לטובת לקוחותיו. פעילות בלתי חוקית זו נחשבת לניגוד עניינים, עלולה להוביל להתדיינות משפטית, עונשים והפסקת עבודה עבור מי שמבצע אותה. עסקה עצמית כוללת ריצה חזיתית, כאשר מתווך נכנס למסחר עם ידיעה מוקדמת של עסקה לא מפורסמת שתשפיע על מחיר הנכס, וכתוצאה מכך רווח כספי למתווך.

זה קורה גם כאשר ברוקר או אנליסט קונה או מוכר מניות עבור חשבונם לפני המלצת הקנייה או המכירה של החברה שלהם ללקוחותיה. מסחר במידע פנים מתרחש כאשר אנשים פועלים על פי או מסגירים לאחרים מידע שעדיין אינו פומבי וצפוי להשפיע על מחיר המניה והערכות השווי של החברה ברגע שהוא ידוע. מסחר במידע פנים מספק יתרון לא הוגן ליחידים להרוויח ואינו משנה כיצד המידע המהותי הלא פומבי התקבל או אם האדם מועסק בחברה..

מה הם הסוגים של עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן מקיפות מגוון רחב של עבירות, לרבות אלו –

מרמה הונאה

עבירות מרמה והונאה אלו מונחים רחב המקיף מספר תוכניות שונות המשמשות להונאת אנשים מכספם. אחת הנפוצות והפשוטות ביותר היא ההצעה לשלוח למישהו הרבה כסף אם הוא פשוט ישלח לרמאי מעט . כמובן שהרמאי מקבל את הכסף שנשלח אליו אך לעולם לא שולח את הכסף שהבטיח לשלוח.

מסחר במידע פנים

מסחר במידע פנים הוא מסחר שנעשה לטובת הסוחר המחזיק במידע מהותי, לא ציבורי, המקנה לו יתרון בשווקים הפיננסיים. לדוגמה, עובד בבנק השקעות עשוי לדעת שחברה א' מתכוננת לרכוש חברה ב'. העובד יכול לקנות מניות בחברה ב' מתוך ציפייה שמניית החברה תעלה משמעותית לאחר שהרכישה תהפוך לידיעת הציבור.

סכימת פונזי 

על שמו של צ'ארלס פונזי, המבצע המקורי של תכנית כזו, תכנית פונזי היא הונאת השקעות שמציעה למשקיעים תשואות גבוהות ביותר. היא משלמת תשואות כאלה למשקיעים הראשוניים עם הכספים החדשים שהופקדו של משקיעים חדשים. כאשר הרמאי כבר לא מצליח למשוך מספר מספיק של לקוחות חדשים כדי לשלם את הישנים, התוכנית קורסת כמו בית קלפים, ומותירה משקיעים רבים עם הפסדים עצומים.

גניבת זהות ופשעי סייבר אחרים

גניבת זהות ו"פריצה" של מערכות מחשב הם שניים מפשעי המחשב הנפוצים ביותר. ההערכה היא שהפסדים מגניבת זהות בארצות הברית לבדה הסתכמו בכמעט 2 מיליארד דולר בשנת 2019. קליפורניה, עם למעלה מ-73,000 מקרים של גניבת זהות, הייתה המדינה שאזרחיה סבלו הכי הרבה מהפשע – פלורידה הייתה שנייה רחוקה מאוד עם 37,000 מקרים שדווחו.

מעילה

מעילה היא פשע של גניבה, או גניבה, שיכולה לנוע מעובד שמוציא כמה דולרים ממגירת המזומנים ועד לתוכנית מורכבת להעברת מיליונים מחשבונות של חברה לחשבונות של הגועל.

זיוף 

הכסף שלנו הפך לצבעוני יותר והתרחב לפרטי פרטים כי הוא היה צריך כדי להילחם בזיוף וזיוף מסמכים בפרט. עם המחשבים של היום ומדפסות הלייזר המתקדמות, המטבע הישן היה פשוט קל מדי להעתקה. עם זאת, מוטל בספק עד כמה מאמצי הממשלה בתחום זה הצליחו. השמועות אומרות כי עותקים איכותיים מאוד של השטר החדש של 100$ היו זמינים תוך 24 שעות מההוצאה הראשונה של השטר החדש.

הלבנת הון

הלבנת הון היא שירות חיוני לצרכיהם של עבריינים העוסקים בכמויות גדולות של מזומנים. זה כרוך בזרימת המזומנים דרך מספר חשבונות ובסופו של דבר לעסקים לגיטימיים, שם הם מתערבבים עם ההכנסות האמיתיות. העסק הלגיטימי ואינו ניתן לזיהוי עוד כמי שהגיע במקור מביצוע פשע.

ריגול

ריגול, הוא בדרך כלל פשע צווארון לבן. לדוגמה, סוכן של ממשלה זרה שרוצה להשיג חלק מהטכנולוגיה של Apple Inc. עשוי לפנות לעובד באפל ולהציע לו לשלם לו 10,000 דולר אם יספק עותק של הטכנולוגיה הרצויה.

עונשים בחוק

מתוקף היותן עבירות בעלות אופי כלכלי, העונשים על עבירות צווארון לבן הינן בהתאם. על עונשי מאסר עלולות להתווסף גם סנקציות ארגוניות או עסקיות וכן קנסות כספיים. קיבצנו עבורכם את סוגי העבירות הנפוצות ביותר והעונשים עליהם:

עבירה

עונש בחוק

קבלת שוחד

 

עד 10 שנות מאסר/תשלום קנס

 

מתן שוחד

 

עד 7 שנות מאסר/תשלום קנס

 

העלמת מס

 

תלוי חומרה – תשלום קנס/סנקציות עסקיות/מאסר בפועל

 

רישום כוזב במסמכי תאגיד

 

עד 5 שנות מאסר

 

קבלת דבר במרמה

 

עד 3 שנות מאסר, בנסיבות מחמירות עד 5 שנות מאסר

 

אי הודעה על פתיחת עסק

 

עד 3 שנות מאסר/תשלום קנס

 

אי הודעה על פתיחת עסק נוסף

 

עד 18 חודשי מאסר/תשלום קנס

 

אי הודעה על תכנון מדף

 

עד שנת מאסר/תשלום קנס

 

אי ניכוי מס

 

עד שנת מאסר/תשלום קנס

 

התחמקות מתשלום מס

 

עד 7 שנות מאסר/תשלום קנס

 

מה הם ההבדלים בין עבירות צווארון כחול לבין עבירות צווארון לבן?

אלו הם ההבדלים בין עבירות צווארון כחול לבין עבירות צווארון לבן – פשעי צווארון כחול יכולים להתייחס למעשים אלימים יותר כמו רצח, שוד מזוין, תקיפה מינית, הימורים בלתי חוקיים, זנות, סחר בבני אדם, מימון טרור, סחר בסמים. לעתים קרובות קל יותר לגלות פשעי צווארון כחול מכיוון שיש להם קורבן ברור, וכל הפעולות שננקטות אינן חוקיות ללא ספק.

העניין הוא שהמונח פשעי צווארון כחול אינו מונח חוקי, אבל הוא משמש לעתים קרובות כדי להשוות בין פעולות בלתי חוקיות לפשעי צווארון לבן. פשע צווארון לבן הוא קצת יותר מסובך ומתעתע. כפי שמתאר ה-FBI, פשעי צווארון לבן הם סדרה של מעשים פליליים המבוצעים על ידי אנשי ממשל ואנשי עסקים.

גם פושעי צווארון לבן אינם נוקטים בדרך כלל באלימות או בנשק; במקום זאת, פושעים מבצעים פשעים באמצעות דפדפני אינטרנט, מוניטין ותוכנות הנהלת חשבונות. לעתים קרובות, פשעי צווארון לבן אינם מזוהים מכיוון שלא ברור לקהל שבוצע פשע.

עבירות צווארון לבן הופכות אנשים רבים לקורבן בו זמנית וגורמות לנזק כספי משמעותי. פשעי צווארון לבן עלולים לגרום נזק רב הן ליחידים והן לארגונים. לכן, חיוני לחקור אותם לעומק כדי להבטיח שלא יהיו קורבנות נוספים. הנזק והסכנה של עבירות צווארון כחול והנזק והסכנה של עבירות צווארון לבן כל כך גדולים. העובדה שפשעי צווארון לבן אינם כוללים אלימות אינה הופכת אותו לחף מפשע; ניתן בקלות להבין עד כמה זה מסוכן כאשר בוחנים את הנזק הכלכלי והסבל שהוא גורם.

 

עורך דין צווארון לבן

הסתבכתם בעבירות צווארון לבן? נפתחה כנגדכם חקירה על עבירות אלו? אל דאגה. הדרך עד להרשעתכם בעבירה ארוכה עד מאוד. הוכחת עבירות כלכליות הינה קשה וסבוכה ורשויות האכיפה יצטרכו להשקיע משאבים רבים כדי להצליח בכך. בעזרת ייצוג משפטי על ידי עורך דין המתמחה בעבירות צווארון לבן, ייתכן כי התביעה כלל לא תצליח להוכיח את התקיימות יסודות עבירות אלו. מכיוון שכך, ככל שנפתחה כנגדכם חקירה בגין עבירות אלו או שאתם חוששים כי תיפתח חקירה שכזו, צרו קשר עם עורך דין פלילי המתמחה בתיקי צווארון לבן ובעבירות הלבנת הון. פנו אליי – משרד עו"ד זיוה אגמי עוד היום לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה בתיקי צווארון לבן. אנו נהיה כאן כדי להגן עליכם ללא סייג ונעשה כל שביכולתנו כדי למנוע את הרשעתכם ולגנוז את ההליכים המתנהלים כנגדכם.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar