fbpx

עבירות כלכליות

עבירות כלכליות
עו”ד זיוה אגמי כהן
21 יוני 2023

עבירות ופשעים היו מאז ומעולם, ככל שהעולם והחברה הפכה מסודרת ומאורגנת יותר, תחום של עבירות הפוגעות באחרים או בחברה קיבל התייחסות הולכת וגדלה מבחינת מניעה וענישה.

כשבוחנים את האופן בו נתפסות עבירות כלכליות בעיני הציבור, נראה שיש נטייה לראיה מצומצמת או מופחתת מבחינת החומרה של עבירות אלו ביחס לעבירות אחרות.  שכן, לכאורה אלו עבירות העוסקות בגניבה של כסף והפגיעה שהן יוצרות אינה כה קשה.

תפיסה זו אינה נכונה בעליל שכן העונשים במקרים מסוימים של עבירות כלכליות יכולים להיות חמורים מאד בעקבות היבטים ומשמעויות חברתיות וציבוריות של העבירה.    

על הגדרות וחשיבותן

חוקים הם הגדרות (לעיתים קצת מורכבות ומסובכות) הקובעות את הכללים לפיהם פועלים.

חוק קובע מה מותר ומה אסור וגם את אופי העונש הצפוי למי שעובר על החוק. נהוג לדרג חומרת עבירות לפי חומרת הענישה, ככל שהענישה קשה יותר הרי שמדובר בעבירה חמורה יותר.

ההגדרה של החוק חשובה, גם מכיוון שהיא יוצרת אחידות אך גם מאפשרת פומביות בצורה כזו שהכלל (החוק) יהיה זמין לידיעת האזרחים והם בתורם יוכלו לשקלל את צעדיהם מבחינת ביצוע או אי ביצוע.

עבירה כלכלית – הגדרה

פעולה אסורה על פי חוק (בלתי חוקית) הכוללת רמאות, ניצול, הטעיה, הונאה ומניפולציה בתחום פיננסי כלשהו. הפעולה יכולה להיעשות על ידי או כנגד יחיד, קבוצה, תאגיד או כל גוף מסחרי, פרטי או ציבורי.

חידה סבוכה

פשיעה כלכלית, כמו גם פשעים אחרים מצריכה שני רכיבים בכדי להיחשב כפשיעה, רכיב של כוונת ביצוע ורכיב של ביצוע הניתן להוכחה באמצעות ראיות. 

במקרים של פשיעה כלכלית הקושי סביב השגת ראיות ואף הבנה של הראיות, הינו יחסית גבוה ויכול להימשך לאורך זמן ואף יכול להוביל לטעויות ופרשנויות שגויות.

לכן, ההמלצה הכי חשובה היא, כי במידה ואדם נחשד בעבירה כלשהי, במיוחד עבירה כלכלית, טוב לו להצטייד כמה שיותר מוקדם בעורך דין בעל התמחות מקצועית בתחום.

עבירה כלכלית – מעשה או מחדל

עבירה כלכלית יכולה להתבצע באופן פעיל על ידי המבצע, כלומר על ידי עשייה של פעולה אקטיבית וגם להתבצע (למרבה הפליאה) גם על ידי אי עשייה. כלומר, כאשר ישנה חובת ביצוע פעולה חוקית והיא אינה מבוצעת הרי שיש כאן עבירה. הדוגמא המוכרת ביותר היא אי תשלום מס.

חובת הוכחה

כלל נוסף שחשוב להכיר ביחס לעבירות כלכליות (החל גם בעבירות רבות אחרות) הוא, כי חובת ההוכחה על כך שבוצעה עבירה חל על הגורם המאשים, לרוב זו תהיה המדינה כמייצגת, אך גם במקרים של תביעה אזרחית על ידי אדם או גוף פרטי חובת ההוכחה חלה על המאשים.

זימון לחקירה

מכיוון שהוכחה וראיות על עבירות כלכליות הן יחסית מורכבות, פעמים רבות, חלק מהראיות מבוססות על פרטי מידע שהגיע מהחשוד עצמו במהלך שיחות או חקירות שנוהלו עימו על ידי גורמי החקירה. 

מכאן נובע כלל אצבע חשוב, אדם המוזמן לחקירה טוב יעשה אם ישמור על זכותו להתייעץ עם עורך דין לפני שישיב לשאלות החקירה.

לכל עבירה דין משלה

תחום עבירות כלכליות הוא תחום רחב מאד הכולל מגוון גדול מאד של סוגי עבירות. לכל עבירה יש משמעויות ענישה ונגזרות ממנה גם משמעותיות חברתיות שונות. 

המשמעויות החברתיות לרוב נובעות מזהות הנפגעים או משמעויות הנזק ומהוות לעיתים קרובות משקל רב בהשפעה על הליכי חקירה, אישום, המשפט ובמידה מסוימת גם על גזר הדין.  

המורכבות הזו מחזקת את הבנת החשיבות של העסקת עורך דין מתאים שידאג לצמצם ככל הניתן את ההשפעות האחרות ולדאוג להשאיר את העיסוק בחלקים המשפטיים שלו. 

סוגי עבירות כלכליות

מרמה הונאה

מרמה והונאה אלו פעולה שתכליתן להטעות ולהציג מצגת שווא של מידע, עובדות ופעולות שמטרתן רווח אישי או רווח כספי. פעולות הונאה יכולות להיות כנגד אנשים פרטיים, בתחום המסחר, הביטוח, ניהול חשבונות ועוד. בין ההונאות השכיחות ניתן לציין, הונאות כנגד ביטוחים שונים, הונאת משכנתא והונאת ניירות ערך.

הלבנת הון

הלבנת הון אלו פעולות שתכליתן לקחת כסף שהושג באופן לא חוקי, לרוב תחת נסיבות פליליות, ולהעביר אותו תהליך שלכאורה הופך את הכסף לכסף חוקי שניתן להשתמש בו.

מכירת מידע / סחר במידע פנימי

פעולה שבה בעל מידע פנימי מוכר את המידע לגורם אחר, כדי לספק לקונה יתרון לא הוגן ולא חוקי על פני אחרים. לרוב מכירת מידע נעשית בתחום המסחר בבורסה (מניות, ניירות ערך), אך גם ביחס למידע במלחמות תאגידים

מעילה

פעולה שבה נלקחים כספים על ידי מי שהופקד עליהם לשימוש אחר מהשימוש המיועד בהם.

העלמות מס

פעולה שבה אדם או גוף המחויב בתשלום מס מסתיר מידע שיש בו רכיבי תשלום מס למדינה. לרוב עבירות מס נעשית על ידי אי תשלום או תשלום חלקי.

גניבת פרטי זהות

פעולה שבה נעשה שימוש ללא רשות במידע אישי, עסקי או מסחרי כדי להרוויח כסף או רווח חומרי. המידע המזהה יכול היה להיגנב או להיות מזויף.

שימוש בפרטי זהות גנובה יכול להיעשות גם לפשיעה שאינה כלכלית כמו התחזות לצורך הימלטות מהארץ. 

פרטי הזהות השכיחים ביותר הנגנבים או מזויפים הם כרטיסי אשראי, תעודות זיהוי ודרכונים.

הונאת פירמידה (הונאת פונזי)

שם כולל לתרגילי מכירה שונים שבה אנשים לוקחים כסף מאחרים באמתלה של צירופם לעסק והבטחות לרווחים. בפועל העסק אינו מניב רווח ותשואה אמיתית והכספים ש"היזמים" לוקחים הם כספי ההשקעה של המצטרפים.

זיוף

פעולה שבה מייצרים באופן לא אמיתי ומזויף מסמכים בעלי משמעות כלכלית או זהותית (ראו, גניבת זהות) מתוך מטרה להוציא כסף במרמה או להונות אחרים. בזיוף נכללים, זיוף שטרות, מטבעות, פנקסי המחאות ומוצרים שונים במטרה למכור אותם בסכום גבוה לאין ערוך משווים האמיתי.

הברחה/העברת כסף

שימוש באמצעים לא חוקיים כדי להעביר כסף ממקום למקום שלא בהתאם לכללים הפיננסים הנהוגים. יכול להיעשות באופן פיזי על ידי העברת כספים במזוודות, מכולות וכדומה וגם יכול להתבצע על ידי חשבונות בנק פיקטיביים, חברות קש וכדומה. 

עבירות כלכליות מחוץ לצלחת

העבירות הכלכליות שצוינו בטבלה הן באופן מובהק קשורות להיבטים פיננסיים, אם כי יש מצבים שהשימוש בהם יכול להיעשות שלא למטרה פיננסית אלא מטרה אחרת. 

לצד עבירות אלו, ישנן מספר עבירות בספר החוקים הנמצאות במרחב משותף רחב יותר עם עבירות שאינן פיננסיות ובחרנו לציין אותם בנפרד.

  • שוחד ושחיתותפעולה שבה מוצע או ניתן משהו בעל ערך פיננסי או ערך אחר על מנת להשפיע ולשנות החלטות או פעולות של אדם או גוף בעלת סמכות. לרוב נמצא מצבי שוחד ברמות עובדי ציבור וממשל.
  • סחיטהפעולה שבה יש ניסיון להשיג כסף או רווח אחר על ידי שימוש באיומים וכפייה מסוגים שונים (פיזי, חברתי, ציבורי, רגשי, משפחתי).
  • עבירות סייברפעולות הנעשות באמצעים דיגיטליים כדוגמת מחשבים ואינטרנט למטרות רווח, השפעה ציבורית, פוליטית, עסקית או חברתית. תחת כותרת זו ניתן לציין, פריצה למכשירים אישיים, העתקה של מוצרים דיגיטליים, גניבת זהות, פגיעה במוניטין ועוד.

לסיכום

התמודדות עם עבירה כלכלית הינה התמודדות מורכבת הכוללת סבך של כללים, הגדרות ודרישות.

הדרך היחידה הנכונה להתמודד עם חשד ותביעה לעבירה כלכלית היא הסתייעות בעורך דין מומחה בתחום עבירות אלו.

 

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar