fbpx

עבירות זיוף מסמכים

עבירות זיוף מסמכים
עו”ד זיוה אגמי כהן
18 יוני 2023

חוק העונשין אוסר על זיוף מסמכים וקובע כי פעולת זיוף מסמכים נחשבת לעבירה פלילית. מה כלול באיסור על זיוף מסמכים? מה העונש על עבירה זו? אילו נסיבות מקילות יכולות להיות לעבירת זיוף מסמכים? מה ניתן לעשות אם מוגש כנגדכם כתב אישום על זיוף מסמכים? כל זאת ועוד – בהמשך המאמר.

 עבירת זיוף מסמכים

חוק העונשין מאגד קבוצת עבירות הנקראות "עבירות מרמה, סחיטה ועושק". עבירות אלו נוגעות בקבלת דבר במרמה, תחבולות, רישומים כוזבים ואפילו כישופים. כמו כן, בקבוצת עבירות זו מופיע האיסור בדבר זיוף מסמכים בסעיף 418 לחוק:

המזייף מסמך, דינו – מאסר שנה; זייף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר, דינו – מאסר שלוש שנים; ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים.

לפני שנעמיק באיסור זיוף מסמכים עצמו וברבדיו השונים, יש לברר תחילה מה מוגדר בכלל כזיוף. לשם כך, יש להעיף מבט אל סעיף 414 לחוק, המגדיר מהו זיוף בסימן זה של חוק העונשין.

זיוף מסמך מלא

ראשית, יצירת מסמך מזויף במובן הפשוט של המילה, והמסמך עלול להטעות את מי שיעיין בו ויחשוב כי זהו מסמך אותנטי, נחשבת לזיוף על פי החוק. הגדרת "מסמך" באותו סעיף הינה מרחיבה למדי המאפשרת לראות בכל דבר אשר יכול לשמש כראיה בבית משפט כמסמך.

שימו לב כי יצירת מסמך פיקטיבי תוגדר כזיוף רק אם יש בה כדי להטעות את המתבונן בה. לכן, אם אדם יצייר ציור של חמניות, למשל, וברור כי הוא צייר את הציור ולא ואן גוך, לא ניתן יהיה לטעון כי זהו זיוף מסמך מאחר ואין בו כדי להטעות את הציבור כי זוהי יצירתו המפורסמת של ואן גוך.

שינוי מסמך

החוק לא מסתפק בקביעה כי יצירת מסמך חדש יכולה להיחשב לזיוף. סעיף החוק ממשיך וקובע כי שינוי מסמך בכוונה לרמות או בחוסר סמכות נחשב אף הוא לזיוף מסמכים. זאת, בתנאי שהשינוי נחזה כאילו נעשה בסמכות.

זיוף חתימה

לבסוף, גם זיוף חתימה יוכל להיחשב לזיוף מסמך. אדם המזייף את חתימתו של חברו או של בעל סמכות כלשהו לא ייחשב רק למי שזייף חתימה, אלא למי שעבר על עבירת זיוף מסמכים. זאת, בתנאי שהחתימה נעשתה ללא סמכות כדין ומתוך מטרה להטעות.

האם מותר לחתום בשם מישהו?

כאמור, חתימה בשם אדם אחר תיחשב לזיוף אם היא נעשתה שלא כדין ובמטרה להטעות. האם המשמעות היא כי אסור לחתום בשמו של אדם אחר? התשובה לשאלה זו, מורכבת במידת מה.

ראשית, אסור לחתום בשם אדם אשר לחתימתו משמעות מיוחדת, אשר אתם לא מסוגלים להעניק. אם, למשל, בת הזוג שלכם היא רופאה והיא צריכה לחתום למטופלת על מרשם כדי שהיא תוכל לקבל תרופה מסוימת, יהיה לכם אסור בתכלית האיסור לחתום בשמה על המסמך אף אם היא, מבחינתה, אישרה זאת.

לעומת זאת, במקרים בהם אין משמעות מיוחדת לחתימתו של מי שחתמתם בשמו דווקא ואתם חותמים בשמו בידיעתו ובאישורו, ייתכן כי החתימה תהיה קבילה מבחינה משפטית. נניח שאתם יצאתם מהבית והגיע שליח עם חבילה הרשומה על שמכם. השליח צריך את חתימתכם כדי שיוכל למסור את החבילה ולצאת. במקרה שכזה, בת הזוג שלכם תוכל לחתום בשמכם אם תסכימו לכך. זאת, מאחר שחתימתכם לא מצריכה סמכות מסוימת ולכן החתימה לא נעשית בחוסר סמכות.

על כל פנים, הפתרון הטוב ביותר למצבים שכאלו או להכין ייפוי כוח למי שצריך לחתום בשמכם. בייפוי הכוח, תייפו את כוחו של החותם לבצע את הפעולה בשמכם. הודות לכך, הוא לא יצטרך לחתום בשמכם על המסמך. במקום זאת, הוא יוכל לחתום עליו את חתימתו שלו ולחתימה יהיה תוקף כאילו זו הייתה חתימתכם.

שימוש במסמך מזויף

סעיף 420 לחוק העונשין קובע כי מי שעושה שימוש במסמך מזויף, ביודעו כי מדובר במסמך מזויף, דינו כדין המזייף עצמו. לכן, טענה לפיה האדם לא היה זה שזייף את המסמך אלא הוא רק השתמש בו, אינה תועיל לו כלל. מנגד, טענה כי המשתמש לא ידע שהמסמך מזויף אכן תוכל להועיל למשתמש.

זיוף מסמך בנסיבות מחמירות

ניתן לראות כי החוק קובע עונש חמור יותר באופן משמעותי לעבירת זיוף מסמך בנסיבות מחמירות. סתם החוק ולא פירש בענייננו מה נחשב לנסיבות מחמירות. עם זאת, הבניית שיקול הדעת המפורטת בסעיף 40 לחוק וכן פסיקת בתי המשפט מסייעים לנו להבין מה נחשב לנסיבות מחמירות.

מתוך החוק והפסיקה ניתן להצביע על תכנון מקדים, עבירות חוזרות, הנזק שנגרם מביצוע העבירה וניצול לרעה של מעמד כנסיבות מחמירות קלאסיות. לכן, מי שעוסק בזיופים, מתכנן היטב את צעדיו ומסב נזק מזיופיו צפוי לענישה חמורה יותר ממי שזייף מסמך באופן חד פעמי מבלי שהיו לדבר השלכות מזיקות מידי.

סוגי עבירות זיוף

נוכחנו לדעת כי 3 התנהגויות נחשבות לזיוף – זיוף מסמך מלא, שינוי מסמך וזיוף חתימה. כמו כן, שימוש במסמך מזויף עונה אף הוא על הגדרת זיוף מסמך. כעת, נציג מספר סוגים של עבירות זיוף כדי לתת תמונה שלמה יותר על עבירה זו.

זיוף חשבוניות (חשבונית פיקטיבית)

זיוף חשבוניות הינו אסור על פי חוק. הוצאת חשבוניות פיקטיביות נעשית, על פי רוב, לצרכי הונאת מס (קיזוז עודף של הוצאות מותרות / דיווח חלקי על הכנסות). עם זאת, מדובר בעבירת מס קלה יחסית אשר תגרור, על פי רוב, קנסות בלבד ולא עונשי מאסר. אולם כמובן שזיוף חשבוניות מאסיבי, אשר נועד לחפות על פשעים גדולים יותר (דוגמת הלבנת הון), עלול בהחלט להוביל לעונשי מאסר בפועל.

זיוף כרטיס אשראי

גם זיוף כרטיסי אשראי נחשב לזיוף מסמכים. זאת, למרות שישנם סעיפי חוק העוסקים במפורש בזיוף כספים, אלא שסעיפים אלו נוגעים לזיוף שטרות ומטבעות ולא לזיוף כרטיסי אשראי. זיוף כרטיסי אשראי הינה עבירה חמורה למדי, שכן היקפי הנזק יכולים להיות דרמטיים במיוחד.

זיוף מסמכים רפואיים

זיוף מסמכים רפואיים כלול אף הוא באיסור על זיוף מסמכים. זיוף ימי מחלה על ידי עובד, למשל, נחשב לעבירה פלילית של זיוף מסמכים לפי סעיף 418 לחוק העונשין וככל שמדובר בזיוף מאסיבי ומשמעותי, יוגשו כתבי אישום כנגד הזייפן.

זיוף מסמכים בצה״ל

אחת מעבירות המרמה בצבא היא זיוף מסמכים בצה"ל אסור הן על פי פקודות הצבא והן על פי חוק העונשין. מקרה נפוץ של זיוף מסמכים בצבא הוא זיוף גימלים על ידי חיילים. מדיניות הענישה הנוהגת בצבא היא זו – ככל שהזיוף הוא של פחות מ-30 גימלים, הזייפן ייענש ברמה המשמעתית ביחידה. זיוף של 30 גימלים ומעלה יוביל להגשת כתבי אישום כנגד החייל על ידי הפרקליטות הצבאית. מומלץ להיוועץ עם עו"ד כל שהסתבכתם עם זיוף שכזה.

סיכום

לסיכום, זיוף ממסכים הינה עבירה פלילית האסורה על פי חוק. החוק לא אוסר רק על זיוף מסמכים אלא גם על שימוש במסמך מזויף. כמו כן, גם זיוף חתימה על מסמך נחשב לזיוף מסמכים. זיוף מסמכים בנסיבות מחמירות, הכולל תכנון מקדים ושיטתיות בזיוף, הינו חמור יותר מזיוף מסמכים "רגיל".

מעורבים בתיקי זיוף מסמכים? נפתחה כנגדכם חקירה על עבירה זו? פנו אליי – עורכת דין זיוה אגמי לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מקיף, מתחילת ההליך ועד סופו. בתור ראש יאחה לשעבר אני בעלת ניסיון בכל סוגי עבירות המרמה וההונאה.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar