fbpx

עבירות הלבנת הון

גילוי מרצון
עו”ד זיוה אגמי כהן
25 פברואר 2023

מה היא בעצם הלבנת הון?

הלבנת הון היא תהליך בו משתמשים פושעים בניסיון להסתיר את מקור הכנסתם הבלתי חוקי. באמצעות העברת כסף על ידי העברות ועסקאות מורכבות, או דרך סדרה של עסקים, הכסף "נוקה" ממקורו הבלתי לגיטימי ונראה כרווחים עסקיים לגיטימיים. הלבנת הון היא תהליך בלתי חוקי של המרת כספים שנצברו מפעילויות לא חוקיות לכסף "נקי" – משמע – כסף שניתן להשתמש בו באופן חופשי בפעולות עסקיות לגיטימיות ואין צורך להסתיר אותו מהרשויות.

פעולות הלבנת הון עוסקות בטריליוני דולרים ברחבי העולם מדי שנה; לפיכך, פעילויות הלבנת הון משפיעות באופן מהותי על הכלכלות הלאומיות הגדולות. כמה בנקים היו שותפים בסיוע לפעולות הלבנת הון. בעיה עסקית מרכזית של מפעלים פליליים גדולים ומאורגנים – כמו למשל – פעולות הברחת סמים – היא שבסופו של דבר יש להם כמויות עצומות של מזומן שהם צריכים להסתיר על מנת למנוע משיכת חקירות באמצעות רשויות משפטיות.

מקבלי כמויות גדולות כל כך של מזומן גם לא מעוניינים להכיר בכך כהכנסה, ובאופן הזה לגרור התחייבויות מסיביות למס הכנסה. בשביל להתמודד עם הבעיה של קבלת מזומנים של מיליוני ₪ מפעילויות לא חוקיות, מפעלים פליליים יוצרים דרכים "להלבין" את הכסף על מנת לטשטש את האופי הבלתי חוקי של אופן השגתו. בקיצור, הלבנת הון נועדה להסוות כסף שנעשה באופן לא חוקי על ידי הפעלתו למערכת פיננסית לגיטימית, כמו לדוגמה – בנק או עסק.

ומה היא הלבנת הון מבחינה משפטית?

הלבנת הון הינו מונח המתאר "הכשרה" של כסף פסול – ובעצם מקוטלגת כעבירת צווארון לבן . כל פעולה שנעשית במטרה להסוות את מקורו של הכסף, את זהות בעליו ולהכניסו למחזור עסקי לגיטימי, הינה פעולה של הלבנת הון. נציג כעת את האיסור על הלבנת הון, כפי שמופיע בחוק האיסור על הלבנת הון – 2000, כדי להבין מה בדיוק נחשב לעבירת הלבנת הון ומה העונש על עבירה זו.

איסור הלבנת הון

החוק לאיסור הלבנת הון – 2000, מקבע בסעיף 3 את האיסור על הלבנת הון בישראל:

העושה פעולה ברכוש, שהוא רכוש כאמור בפסקאות (1) עד (4) (בחוק זה – רכוש אסור), במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, את תנועותיו או עשיית פעולה בו, דינו – מאסר עשר שנים או קנס פי עשרים מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

החוק קובע, כי כל פעולה ברכוש אסור הנעשית במטרה להסתיר את מקור הכסף, את זהות בעליו, את מיקומו ואת תנועותיו, נחשבת להלבנת הון והיא אסורה על פי חוק. דינו של מלבין הון באופן זה – עד 10 שנות מאסר או קנס על סך 5.65 מיליון שקלים, לכל היותר.

מהו אותו רכוש אסור אשר הלבנתו הינה עבירה על פי חוק? התשובה לכך, כפי שמבאר סעיף החוק, מצויה בפסקאות 1 עד 4, ואלו הן:

(1)   רכוש שמקורו, במישרין או בעקיפין, בעבירה;

(2)   רכוש ששימש לביצוע עבירה;

(3)   רכוש שאיפשר ביצוע עבירה;

(4)   רכוש שנעברה בו עבירה.

 מפסקאות אלו עולה בבירור כי רכוש אסור הוא רכוש שמקורו בעבירה. רכוש שהגיע לידיו של אדם מעסקאות סמים, פעולות טרור, עבירות פרוטקשן, עבירות מס ואף מעבירת קבלת דבר במרמה, נחשב לרכוש שמקורו בעבירה והסוואת רכוש זה הינה הלבנת הון על פי החוק.

אם כן, הלבנת הון הינה כל פעולה שנעשית כדי להסוות כספים שמקורם בעבירה. על מי שיורשע בהלבנת הון ניתן יהיה להטיל עונשי מאסר משמעותיים וקנסות עתק.

הלבנת הון דוגמאות

ניתן לחלק את עבירות הלבנת ההון לשתי קבוצות עיקריות – עבירות הלבנת הון של פשע מאורגן ועבירות הלבנת הון על ידי מעלימי מס פרטיים. כדי להבין טוב יותר כיצד עבירות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי, נציג מספר דוגמאות לעבירות הלבנת הון בכל אחת מאותן הקבוצות. נפתח בעבירות הלבנת ההון על ידי הפשע המאורגן.

הלבנת הון – פשע מאורגן

לפני מספר שנים, התפרסם מקרה של הלבנת הון על ידי ארגון פשע בצפון. אותו ארגון גבה פרוטקשן מחקלאים בצפון. החקלאים היו מעבירים לארגון אלפי שקלים במזומן מידי חודש. חברי הארגון היו מעוניינים להשתמש בכסף, תוך טשטוש מלא של מקור הכספים. הדרך בה הם עשו זאת, היא הלבנת הון.

ארגון הפשיעה ינהל, לצד עסקיו הבלתי חוקיים, עסקים לגיטימיים לכאורה. כך, ארגון פשיעה גדול שפעל בגליל ניהל רשת בתי מרקחת בכפרים בצפון, אשר בהם הולבנו כל כספי הפרוטקשן של הארגון. בתי המרקחת היו מוציאים חשבוניות על אותם כספים שהתקבלו מפרוטקשן, הכספים היו נכנסים לקופת הרשת, וחוזרים חזרה לחברי הארגון שהיו רשומים כעובדי החברה.

במקרה מפורסם נוסף, ארגון פשיעה במרכז הארץ התעסק בסחר בסמים. התשלומים על הסמים התקבלו, כמובן, במזומן. אותו ארגון פשיעה ניהל סניף חלפנות, Change, אשר היה אמון על הלבנת כספיו של הארגון. גם כאן, חברי הארגון היו רשומים כעובדי הצ'יינג וכך הכספים חזרו אל כיסם של מלביני ההון.

 הלבנת הון – אנשים פרטיים

כזכור, הלבנת הון יכולה להיות גם נחלתם של אנשים פרטיים ולא רק של ארגוני פשיעה. לרוב, אנשים פרטיים ילבינו הון לצורך התחמקות מתשלומי מס. לא מכבר התנהל תיק בבית המשפט המחוזי, בעניינו של טכנאי מזגנים אשר במשך שנים גבה חלקים נכבדים מלקוחותיו במזומן, ולא דיווח על תשלומים אלו לרשויות המע"מ ומס הכנסה.

אותו טכנאי היה מפקיד את הכספים ומדווח עליהם כהכנסה משכירות, הפטורה ממס הכנסה. למעשה, הנכס אותו הוא השכיר לכאורה הינו חלק מדירתו של טכנאי המזגנים והוא לא הושכר מעולם. משהתברר הדבר, נפתחה חקירה כנגד טכנאי המזגנים והוא הורשע בהלבנת הון.

 חוק לצמצום השימוש במזומן – 2018

בשנת 2018, נחקק החוק לצמצום השימוש במזומן. מטרתו של החוק היא להפחית את העסקאות הנעשות במזומן, כדי למנוע העלמות מס ולהקשות על הלבנת הון. כעת, מי שמלבין הון לא יוכל להלבין סכומי מזומן גדולים בבתי עסק לגיטימיים, שכן אותם בתי עסק לא יורשו לבצע עסקאות במזומן בסכום העולה על 6,000 שקלים.

ישאל השואל, ובצדק, מדוע שלא ילבינו בכל פעם 5,999 שקלים, או סכום קרוב לכך? אכן, מדובר בשאלה נכונה והגיונית, אולם חשוב לדעת כי ריבוי עסקאות במזומן בסכום המתקרב ל-6,000 שקלים צפוי להדליק נורות אזהרה ברשויות האכיפה ואלו עלולות לבדוק לעומק מה מקורן של אותן הפקדות.

 תהליך הלבנת הון

תהליך הלבנת הון מתרחש על פי רוב, אבל לא תמיד, בשלושה שלבים, כדלקמן –

  • מיקום – בשלב ראשון זה של התהליך, כספים נכנסים לכלכלה המשפטית. אפשרי להפקיד כספים דרך עסק, או לחלופין להפקיד מזומן בחשבון בנק במרווחים קטנים כדי שהעסקאות לא ייראו חשודות.
  • שכבות – לאחר מכן, הכסף מופרד ממקורו. שכבות יכולות לכלול שלבים ועסקאות רבות, ישויות רבות ומדינות רבות, מה שמקשה על החוקרים להבין מהיכן הגיע הכסף.
  • שילוב – בשלב האינטגרציה, הכסף בעצם נוקה ונראה לגיטימי. עכשיו אפשר להשתמש בו כמו כל קרנות אחרות.

פושעים משתמשים בטקטיקות רבות ושונות כדי להסתיר את מקורם של כספים בלתי חוקיים. להלן כמה מתוכניות הלבנת הון הנפוצות ביותר.

  • דרדס או מבנה – תכנית הלבנת הון זו היא כאשר פושע מפצל כמות גדולה של כסף לנתחים קטנים יותר כדי למנוע מהעסקאות שלו להיראות חשודות. מוסדות פיננסיים מחויבים לדווח על עסקאות מעל סכום מסוים, כך שהפקדת כמות גדולה של הכנסות פליליות היא פשוט לא אופציה. על ידי גיוס לעזרה של מקורבים, חברים או קרובי משפחה, לפעמים במספר מדינות, פושע יכול לגרום לאותם אנשים להפקיד סכומים קטנים יותר לחשבונותיהם ולאחר מכן להעביר את הכסף לחשבונו שלו.
  • נסיעה הלוך ושוב – זה כאשר כספים נשלחים לטיול לחשבונות שונים, אנשים פרטיים, חברות מעטפת, מדינות עם אכיפה רגולטורית נמוכה וכיוצא בזה לפני שהם נשלחים חזרה לבעליהם עם פורניר נוצץ של לגיטימי. קל לאנליסטים ולחוקרים להחמיץ שלב במסע המורכב הזה של קרנות פליליות, מה שמקשה על המעקב אחר המקור שלהם.
  • הלבנת הון באמצעות מטבעות קריפטוגרפים – במשך זמן רב, המזומן היה המלך על פעילות פלילית, אך זה כבר לא המקרה. מטבעות וירטואליים כדוגמת – ביטקוין אינם מוסדרים בצורה אחידה, מה שהופך אותם לכלי קל להלבנת רווחים פליליים. תכנית הלבנת הון זו הופיעה לאחרונה, ורגולטורים ומוסדות פיננסיים מנסים כעת לעמוד בקצב.
  • הלבנת הון על בסיס סחר – תכנית זו מנצלת את המורכבות של החוקים והתקנות הבינלאומיים. מלבין הון עלול לעשות מניפולציות בחשבוניות או בשווי הסחורות כדי להעביר כסף ולהעניק לו מראה של לגיטימי. העברת כספים דרך מדינות שונות, תוך מעורבות של מספר אנשים או עסקים, מקלה על עבריינים להתחמק מבדיקות משטרה סטנדרטיות.
  • הימורים מקוונים – משום שהמון מזומנים עוברים דרך הימורים מקוונים, זה יכול להיות מקום טבעי להלבנת כסף לא חוקי. גם שלבי השכבות וגם שלבי ההצבה של תהליך הלבנת הון הם קלים יחסית בקזינו מקוון. כששני שותפים יושבים באותו שולחן דיגיטלי, אחד יכול להפסיד בכוונה, להעביר כסף בשקט לשני.
  • מכירה חוזרת של נכסים – ניתן לגרום למזומן להיראות לגיטימי באמצעות מכירה חוזרת. פושעים עשויים לרכוש פריטים בכרטיסים גדולים במזומן, ולאחר מכן למכור מחדש את הפריטים הללו במהירות כדי שיהיה להם כסף שהם יכולים להשתמש בפועל בחשבון הבנק שלהם. נדל"ן, מכוניות יוקרה ופריטים אחרים כאלה הם מקומות פופולריים להלבנת הון.

מה היא ההגדרה המדויקת של הלבנת הון?

הלבנת הון היא טכניקה המשמשת פושעים – מאפיונרים, סוחרי סמים, טרוריסטים ועד פוליטיקאים מושחתים – כדי לכסות את עקבותיהם הפיננסיים לאחר השגת כסף שלא כדין. זה ידוע שבדרך כלל הלבנת הון יכולה לערב בנקים זרים ועסקים לגיטימיים – אז איך בנקים מונעים באופן אקטיבי מהלבנת הון? התשובה? איסור הלבנת הון.

איסור הלבנת הון היא דרך לבנקים ולמוסדות פיננסיים אחרים לאתר פעילות חשודה. בכך הם עוזרים למנוע מרווחים פליליים להסוות ולהשתלב במערכת הפיננסית. הלבנת הון היא תהליך המסווה את מקור הכסף הפלילי כדי לגרום לו להיראות חוקי.

מאז כמה עשורים, הלבנת הון עצמה היא פשע – וקל להבין מדוע. הלבנת הון היא עסק גדול, עם הערכה של 740 מיליארד יורו עד 2 טריליון יורו מדי שנה. מדובר ב-2% עד 5% מאיר עיניים מהכלכלה העולמית. באיחוד האירופי לבדו מלבינים 197.2 מיליארד אירו מדי שנה. רווחים שהושגו מפעילות פלילית ידועים לעתים קרובות ככסף "מלוכלך", מכיוון שהוא מקשר ישירות לפשע וניתן לאתר אותו.

במיוחד, סחבת מזומנים פיזיים – חשבו על עסקאות מפוקפקות ותיקים מלאים בשטרות – רחוקה מלהיות לוגיסטית. פושעים צריכים "לנקות" את הכסף, כדי שייראה חוקי וישמש להשקעות ללא חשש שייתפסו. זה מה שהיא הלבנת הון – "לשטוף" כסף מלוכלך כדי שיהיה נקי.

עורך דין פלילי

הסתבכתם בעבירות הלבנת הון? נפתחה כנגדכם חקירה על עבירות אלו? אל דאגה. הדרך עד להרשעתכם בעבירות הלבנת הון, ארוכה עד מאוד. הוכחת עבירות כלכליות הינה קשה וסבוכה ורשויות האכיפה יצטרכו להשקיע משאבים רבים כדי להצליח בכך. בעזרת ייצוג משפטי על ידי עורך דין המתמחה בעבירות צווארון לבן, ייתכן כי התביעה כלל לא תצליח להוכיח את התקיימות יסודות עבירת הלבנת ההון.

מכיוון שכך, ככל שנפתחה כנגדכם חקירה בגין עבירות הלבנת הון או שאתם חוששים כי תיפתח חקירה שכזו, צרו קשר עם עורך דין פלילי המתמחה בתיקי צווארון לבן, בעבירות הלבנת הון ועבירות שוחד. פנו אליי – משרד עו"ד זיוה אגמי עוד היום לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה בתיקי צווארון לבן. אנו נהיה כאן כדי להגן עליכם ללא סייג ונעשה כל שביכולתנו כדי למנוע את הרשעתכם ולגנוז את ההליכים המתנהלים  כנגדכם.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar