fbpx

עבירות שוחד

עבירות שוחד
עו”ד זיוה אגמי כהן
30 מרץ 2023

בניגוד למה שרוב האנשים מדמיינים, שוחד הוא לא תמיד מעטפה חומה מלאה בשטרות של כסף אשר עוברת מיד ליד.  עבירות שוחד יכולות להיות עבירות כלכליות הרבה יותר מורכבות, ולא תמיד מדובר במשהו שקל לזהות אותו.

יחד עם זאת, המשמעות של נטילת שוחד היא חמורה מאוד. מדובר בבעיה בעלת השלכות רבות ולכן היום גורמי אכיפת החוק משקיעים מאמצים רבים באיתור נוטלי השוחד, הן במשרות ציבוריות והן במקומות פרטיים.

מה זה בדיוק שוחד? איך זה עובד ומה כדאי לכם לדעת על הנושא? קראו את המאמר עד תומו ותמצאו את כל התשובות והמידע שאתם זקוקים לו.

עבירות שוחד ומרמה – מה זה?

עבירת שוחד היא עבירה אשר מבוצעת מתוך מטרה לגרום להשפעה על החלטות או פעולות של אדם שיש לו כח מסויים, בתמורה לקבלת דבר ערך. לרוב, שוחד מגיע על רקע של מניע עסקי או פוליטי, אך הוא יכול להיות גם עניין אישי. בין המטרות הנפוצות ביותר אשר בהן מזהים ניסיון למתן שוחד או לקיחת שוחד ניתן למצוא:

  • שוחד למקבלי החלטות במכרזים עירוניים או ממשלתיים לצורך הבטחת זכיה במכרז לבעל עסק מסוים או לאדם פרטי (כמו זכיה בשטח לבנית בית) וכדומה.
  • שוחד אשר יאפשר לקבל מידע שיתן לעסק אחד יתרון על פני המתחרים שלו.
  • שוחד שמטרתו לגרום לאדם להעלים עין מפעילות לא חוקית אשר בוצעה על ידי עסק או אדם פרטי.
  • שוחד שמטרתו יצירת זיוף של דו"חות בדיקה או תעודות למטרות שונות.
  • שוחד פוליטי שמטרתו הטיה של הצבעה או כל דבר דומה ועוד…

שוחד יכול להגיע במגוון רחב של צורות ומשלל סיבות שונות, ולכן אנשים אשר נמצאים בעמדות מפתח צריכים גם לדעת לזהות זאת על מנת שלא ליפול למצב של נטילת שוחד ואף לעצור את אלו שינסו להציע שוחד כזה.

חשוב להבין, שוחד הוא לא תמיד כסף. זו יכולה להיות טובה אישית, כמו מעסיק המציע קידום מהיר לאדם מסויים אם יבצע פעולה מסויימת, מתן מתנה בעלת ערך ועוד, ולמרות שלא מדובר בכסף של ממש, זהו שוחד לכל דבר ויש להכיר בכך.

על שוחד ושחיתות 

שוחד ושחיתות הם שני מושגים קרובים, אך יש ביניהם כמה הבדלים חשובים. קבלת/מתן שוחד זה עבירה פלילית שבה אדם מעניק או מבטיח טובת הנאה לעובד ציבור, כדי שיפעל לרצונו, בניגוד לחובותיו המקצועיות. שחיתות היא תופעה חברתית-כלכלית רחבה, שיכולה לכלול גם עבירות שוחד, אך גם עבירות אחרות, כגון קבלת דבר במרמה, זיוף, הלבנת הון ועוד. שחיתות יכולה לפגוע ביעילות הממשל, באמון הציבור ברשויות השלטון ובזכויות האזרחים.

הנה כמה הבדלים בין שוחד לשחיתות:

שוחד הוא עבירה פלילית, בעוד ששחיתות היא תופעה חברתית-כלכלית.
שוחד כרוך במתן או בקשת טובת הנאה לעובד ציבור, בעוד ששחיתות יכולה לכלול עבירות אחרות, כגון קבלת דבר במרמה, זיוף מסמכים, הלבנת הון ועוד.
שוחד יכול להוביל לעונש מאסר, בעוד ששחיתות יכולה להוביל לעונשים שונים, כגון קנס, פסילה מכהונה ציבורית ועוד.
חשוב לציין כי שוחד ושחיתות הן שתי תופעות חמורות שיכולות לפגוע בחברה. חשוב לפעול למניעת שוחד ושחיתות, ולפעול נגד מי שמעורב בהן.

הפללה בעבירות שוחד

הדרך הפופולארית ביותר בה פועלים עורכי דין על מנת לחלץ אנשים מאישומים על עבירות שוחד, היא דרך יצירת הבדלה בין שוחד לבין מתנה. בכדי שגורמי האכיפה המאשימים את אדם בקבלת שוחד אכן יוכלו לעשות זאת, הם חייבים להוכיח כי האדם אשר קיבל את השוחד שינה את ההתנהגות שלו או את קבלת ההחלטות שלו בהתאמה מלאה למועד קבלת השוחד. במידה וזה לא אכן קורה, אפשר לטעון באופן ברור כי לא מדובר בשוחד.

לדוגמא, מועמד פוליטי אשר מקבל תרומות מגורמים שונים. כל עוד הוא לא משנה את התנהגותו בשל קבלת התרומות מגורם ספציפי או משנה את ההחלטות שלו בצורה שתתרום לאותו מעניק תרומה, אין כאן שוחד אלא תרומה בלבד, וזה לא משנה עד כמה סכום התרומה היה גדול או המתנה שקיבל אותו מועמד היתה יקרת ערך. האישום על האם היה כאן שוחד או לא, מותנה קודם כל בהתנהגות של מקבל המתנה.

שוחד בדמות "שלח לחמך"

על פי המחוקק הישראלי, שוחד יכול להיות גם לאו דווקא סכום כספי או טובת הנאה אשר התקבלה בעבר, אלא גם ציפייה לקבלת התמורה בעתיד. לדוגמא, עובד בתפקיד ציבורי אשר נבחר בצורה דמוקרטית ובהצבעה, אך משפיע על כלל המצביעים להצביע לו בידיעה שלאחר קבלתו לתפקיד הוא יוכל להחזיר להם טובות שונות בדמות החלטות שיפעלו לטובתם, העלמת עין מעניינים מסויימים, מתן אישורים ספציפיים התואמים לצרכים שלהם ועוד.

ענישה

עבירת שוחד היא עבירה חמורה, שיכולה להוביל לעונש מאסר בפועל. העונש על קבלת שוחד מתחיל

עורך דין עבירות שוחד

כל אדם אשר חשוד בנטילת שוחד חייב בראש ובראשונה לפנות אל עורך דין פלילי. כמו בעבירות אחרות הקשורות בקבלת דבר במרמה, בעבירות מהסוג הזה חובת ההוכחה היא על המאשים (ברוב המקרים, המדינה), ואם המאשים לו יצליח להוכיח זאת, התיק כולו יקרוס. כאן יש חשיבות גדולה מאוד לתפקידו של עורך הדין.

לעיתים למדינה אין מספיק הוכחות לקבלת השוחד, ובכדי להשיג את ההוכחות הללו היא מזמינה את החשוד לחקירה מול חוקרים מקצועיים ומפולפלים מאוד אשר מצליחים לגרום לחשוד להודות בהאשמות או לנדב מידע שמחזק את החשדות נגדו. לכן, אם הוזמנתם לחקירה במשטרה בגין מתן שוחד או נטילת שוחד, הדבר החשוב ביותר שאתם צריכים לעשות הוא לדרוש את זכותכם להיוועץ עם עורך דין ולא להגיב או לענות לשום שאלה מבלי שעורך הדין שלכם נמצא.

 

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar