fbpx

זיוף חתימה

קבלת דבר במרמה
content
20 יולי 2023

זיוף חתימה הינה מקרה פרטי של זיוף מסמך. זיוף מסמך נחשב לעבירה פלילית הקבועה בחוק העונשין. העונש על עבירה זו, משתנה בהתאם לנסיבות. אם אתם חשודים בזיוף חתימה, רצוי בהחלט לפנות אל עו"ד פלילי המתמחה בעבירות אלו. עורך הדין יגן עליכם בשלבי החקירה ובשלבי המשפט, ככל שיהיו כאלו. מהי עבירת זיוף מסמכים? מה העונש על העבירה? מה נחשב לזיוף חתימה? המשיכו לקרוא וגלו.

מה נחשב לזיוף?

זיוף מוגדר בסעיף 414 לחוק העונשין. סעיף זה הינו סעיף ההגדרות בסימן עבירות המרמה בחוק העונשין. למעשה, עבירת הזיוף נכללת באותן עבירות מרמה ונחשבת לאחת מהן. הגדרת זיוף בסעיף היא, אם כן:
"זיוף" – אחת מאלה:
(1) עשיית מסמך הנחזה להיות את אשר איננו, והוא עשוי להטעות;
(2) שינוי מסמך – לרבות הוספת פרט או השמטת פרט – בכוונה לרמות, או ללא סמכות כדין ובאופן הנחזה כאילו נעשה השינוי בסמכות כדין;
(3) חתימת מסמך בשם פלוני ללא סמכות כדין, או בשם מדומה, באופן העשוי להיחזות כאילו נחתם המסמך בידי פלוני;

החוק מציג 3 חלופות לזיוף – זיוף של מסמך שלם, שינוי מסמך והחלופה השלישית, והיא הרלוונטית לענייננו, חתימה על מסמך בשם אחר, מבלי שתהיה סמכות לכך. כדי שהחתימה אכן תיחשב לזיוף, עליה להיראות כאילו האחר אכן חתם עליה, כלומר שיש בה כדי להטעות את מי שיתסכל על החתימה.

זיוף חתימה עונש

סעיפי החוק הבאים קובעים מהן עבירות הזיוף. העבירה המרכזית היא זו הקבועה בסעיף 418 לחוק, עבירת זיוף מסמך:
זיוף
418. המזייף מסמך, דינו – מאסר שנה; זייף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר, דינו – מאסר שלוש שנים; ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים.

כזכור, זיוף חתימה נחשב לזיוף מסמך. לכן, על עצם הזיוף, ניתן לקבל עונש מקסימלי של שנת מאסר אחת. כאשר הזיוף נעשה במטרה לקבל באמצעותו דבר, העונש המקסימלי עולה ל-3 שנים. לא למותר לציין כי על פי רוב, הזיוף יהיה על מנת לקבל דבר. השאלה היא האם ניתן להוכיח כי זיוף החתימה נעשה לצורך קבלת דבר ספציפי, או שלא ניתן להצביע מעל לכל ספק סביר על הדבר אותו ביקש המזייף לקבל.
זיוף חתימה בנסיבות מחמירות, עלול להוביל למאסר של עד 5 שנים. סעיף החוק לא מגדיר מה נחשב לנסיבות מחמירות, אולם תכנון מקדים של הזיוף, עיסוק מרכזי בזיוף שכזה או נזק שנגרם כתוצאה מאותו זיוף, יכולים להפוך את הזיוף לזיוף בנסיבות מחמירות.
חשוב להזכיר כאן גם את סעיף 420 לחוק. סעיף זה קובע כי שימוש במסמך מזויף ביודעין כי הוא מזויף, הרי הוא כזיוף המסמך עצמו. אשר על כן, אין הבדל אם אתם בעצמכם זייפתם את החתימה, או שאדם אחר זייף אותה ואתם השתמשתם במסמך המזויף.
לבסוף, לעניין העונש על זיוף חתימה, יש להזכיר את עבירת הזיוף על ידי עובד ציבור. נביא כאן עבירה זו כלשונה:

זיוף בידי עובד הציבור

421. עובד הציבור המזייף מסמך שהוא ממונה על עשייתו או על שמירתו, או שיש לו גישה אליו בתוקף תפקידו, דינו – מאסר שלוש שנים עם או בלי קנס; עשה כן בכוונה לקבל דבר, דינו – מאסר חמש שנים עם או בלי קנס; קיבל דבר באמצעות מסמך מזוייף כאמור, דינו – מאסר שבע שנים עם או בלי קנס.

כאשר עובד ציבור מזייף חתימה במסמך שהוא אחראי עליו או על שמירתו, עונשו ינוע בין 3 שנות מאסר ל-7 שנות מאסר כאשר קיבל דבר עבור זיוף זה. בנוסף לכך, יוכל בית המשפט להטיל עליו קנסות משמעותיים.

זיוף חתימה על מסמכים

עבירת זיוף חתימה על מסמכים היא, אם כן, עבירה פלילית שבצידה עונשי מאסר משמעותיים. חשוב לציין כי כל העונשים שהוצגו הם עונשי המקסימום, ובפועל בתי המשפט יפסקו, על פי רוב, עונשים מקילים יותר. כאשר הזיוף לא היה משמעותי ולא גרם להטעיה ולנזק של אדם אחר, ייתכן כי הזייפן יצא בכלל ללא עונש. מנגד, במקרים בהם נגרם נזק, העונשים צפויים להיות משמעותיים.

זיוף חתימה על שיק

שיק נחשב אף הוא למסמך לפי חוק העונשין. לכן, כל האמור על זיוף מסמכים נכון גם על זיוף חתימה על שיקים. אין לבלבל בין זיוף חתימה על שיק, לבין הוצאת שיק ללא כיסוי. הוצאת שיק ללא כיסוי הינה עבירה נפרדת הקבועה בסעיף 432 לחוק, ועונשיה בצידה.

עו"ד זיוף חתימה

נחשדתם בזיוף חתימה? נפתחה כנגדכם חקירה על עבירה זו? פנו אל עו"ד פלילי המתעסק בתחום לקבלת שירותי ייעוץ וייצוג משפטיים, משלב החקירה ועד לסגירת התיק. בהיעדר ראיות ברורות לזיוף המסמך, או כאשר לא ברור כי המעשה עולה לכדי זיוף, עורך הדין יפעל במטרה לבטל את האישומים כליל. במקרים בהם הזיוף ברור, עורך הדין יצמצם את האישומים ויפעל להפחתת העונש ככל שניתן.
מחפשים עו"ד שייצג אתכם? פנו אליי – עו"ד זיוה אגמי כהן – משרדנו מתמחה בעבירות צווארון לבן שונות כמו עבירות שוחד  לקבלת ייעוץ וייצוג מהשורה הראשונה. צרו קשר עם המשרד והצטרפו למאות לקוחות מרוצים שנהנו משירותים מהשורה הראשונה בתחום.

 

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar