fbpx

האם רשלנות רפואית היא עבירה פלילית?

עו”ד זיוה אגמי כהן
28 אוגוסט 2024

​ ​רשלנות רפואית מתארת מצב שבו רופא או מוסד רפואי גורמים נזק למטופל עקב טיפול לקוי, שגוי או מחדל. מדובר במקרים בהם איש צוות רפואי סוטה מפרוטוקול מקובל או נוהג ברשלנות, וכתוצאה מכך נגרם נזק לחולה. רשלנות רפואית יכולה להתרחש במגוון מצבים, כמו טעויות באבחון המחלה, מתן תרופות לא מתאימות, טעויות במהלך ניתוח או הליך רפואי, אי מתן הנחיות מתאימות לחולה ועוד. מחקרים מראים כי רשלנות רפואית אינה נדירה, ומתרחשת במידה כזו או אחרת בכל מערכת רפואית. רשלנות עלולה לגרום נזקים כבדים למטופלים, ולכן חשוב למנוע אותה ככל הניתן.

רשלנות רפואית

ההשלכות של רשלנות רפואית על החולה

רשלנות רפואית יכולה לגרום לנזקים קשים ומשמעותיים לבריאותו ואיכות חייו של המטופל. בין ההשלכות השליליות האפשריות ניתן למנות:

  • סבל פיזי ונפשי ממושך עקב הנזק שנגרם
  • הארכת משך האשפוז והטיפול הרפואי
  • צורך בטיפולים ובדיקות נוספים לתיקון הנזק
  • עלויות כספיות ניכרות עבור הטיפול והשיקום
  • ירידה תפקודית ואובדן ימי עבודה
  • פגיעה באיכות החיים של המטופל ומשפחתו

במקרים קיצוניים, רשלנות רפואית עלולה לגרום אף לנכות תמידית או למוות. הנזקים יכולים להיות חמורים במיוחד במקרים של רשלנות רפואית בלידה. לכן, קיימת חשיבות עליונה לכך שהצוות הרפואי יפעל בזהירות, במקצועיות ועל פי הפרוטוקולים המחייבים בכל הליך רפואי, כדי למנוע פגיעה מיותרת בחולים הנמצאים תחת אחריותו.

 

רשלנות רפואית מנקודת מבט משפטית

במקרים מסוימים, התנהגות רשלנית של רופא או צוות רפואי יכולה לעלות כדי עבירה פלילית. על פי חוק העונשין הישראלי, גרימת מוות או חבלה ברשלנות מהווה עבירה שדינה מאסר. עם זאת, כדי שרשלנות תיחשב פלילית נדרשת רמה גבוהה במיוחד של סטייה מסטנדרט הזהירות הנדרש. לא מספיקה סתם טעות או אי זהירות – נדרש להוכיח פזיזות, אדישות קיצונית או זלזול בוטה בחיי אדם מצד הגורם הרפואי. לכן, רוב המקרים של רשלנות רפואית לא מובילים בסופו של דבר להליכים פליליים. ההחלטה האם לפתוח בחקירה פלילית במקרה של חשד לרשלנות מתקבלת ע"י המשטרה והפרקליטות, בהתאם לנסיבות הספציפיות.

 

מה צריך כדי להוכיח רשלנות רפואית כעבירה פלילית?

כדי להרשיע רופא או מוסד רפואי ברשלנות פלילית, נדרש להוכיח מעבר לכל ספק סביר שהתקיימו מספר תנאים:

  • הרופא סטה באופן משמעותי מהפרוטוקול הרפואי המקובל במצב הנתון
  • קיים קשר סיבתי ברור בין הסטייה מהפרוטוקול לבין הנזק שנגרם לחולה
  • הרופא פעל מתוך זדון, אדישות קיצונית או רשלנות רבתי ביחס למצבו של החולה
  • הנזק שנגרם לחולה הוא משמעותי, כגון פגיעה קשה בבריאותו או אף מוות

להוכחת יסודות אלו נדרשות ראיות חד משמעיות, כגון חוות דעת מומחים, תיעוד רפואי מפורט, עדויות של הצוות הרפואי ועוד. ללא הוכחה ברורה של כל התנאים הללו, לא ניתן יהיה להרשיע ברשלנות פלילית, גם אם התוצאה הסופית היא קשה. חשוב להדגיש שהאחריות להוכיח את האשמה מעבר לספק סביר מוטלת על התביעה, מה שמקשה מאוד על ההליך המשפטי במקרים אלו.

 

ההליך המשפטי במקרה של אישום פלילי ברשלנות רפואית

כאשר מוגש כתב אישום פלילי נגד רופא או מוסד רפואי בגין רשלנות רפואית, מתנהל הליך משפטי מורכב שכולל מספר שלבים עיקריים:

  1. חקירת המשטרה – גביית עדויות, איסוף ראיות ובדיקת החשדות.
  2. הגשת כתב אישום על ידי הפרקליטות, במידה שנמצאו ראיות מספיקות.
  3. ניהול המשפט בבית המשפט, בו מוצגות הראיות והעדויות בפני השופטים.
  4. הכרעת הדין והטלת עונש במקרה של הרשעה – העונשים יכולים לכלול מאסר בפועל, קנסות כבדים ושלילת רישיון לעסוק ברפואה.

חשוב לציין כי מדובר בהליך סבוך ומאתגר מבחינה משפטית, הדורש הוכחת יסודות העבירה מעבר לכל ספק סביר. לכן, רק מקרים חמורים במיוחד של רשלנות מגיעים כדי כתב אישום פלילי.

 

אפשרויות נוספות לתבוע על רשלנות רפואית

מלבד האפשרות לנקוט בהליכים פליליים נגד רופא או מוסד רפואי שנהגו ברשלנות, ניתן גם להגיש תביעה אזרחית לפיצויים כספיים על הנזק שנגרם כתוצאה מהרשלנות. ההבדל העיקרי בין שני סוגי ההליכים הוא שבתביעה אזרחית, נטל ההוכחה נמוך יותר והמטרה היא קבלת פיצוי כספי עבור הנפגע, בעוד שבהליך פלילי נדרשת הוכחה מעבר לכל ספק סביר וענישה של הרופא או המוסד הרשלני היא המטרה המרכזית. בכל מקרה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום כדי לבחון את מכלול האפשרויות והדרך המתאימה ביותר לפעול בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה לגופו.

 

סיכום – רשלנות רפואית כעבירה פלילית

לסיכום, ראינו כי רשלנות רפואית יכולה אכן להיחשב במקרים מסוימים כעבירה פלילית, אך נדרשים לשם כך תנאים מחמירים כמו הוכחת סטייה מהותית מפרוטוקול מקובל והתנהגות בזדון או באדישות קיצונית מצד הצוות הרפואי. עם זאת, גם כשלא מדובר בעבירה פלילית חמורה, יש חשיבות רבה לנקוט בכל האמצעים האפשריים, לרבות הליכים משפטיים אזרחיים, כדי להילחם ברשלנות הרפואית ולהגן על בטיחות וזכויות המטופלים. בסופו של דבר, מערכת הבריאות כולה חייבת לשים דגש על מתן טיפול זהיר ואחראי, ולמנוע ככל הניתן פגיעה מיותרת בחולים. לקבלת מידע נוסף בנושא רשלנות רפואית ניתן לפנות אל עו"ד ד"ר אהובה טיכו, מומחית לתחום.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar