fbpx

עורך דין צווארון לבן

עורך דין צווארון לבן
עו”ד זיוה אגמי כהן
26 יוני 2023

מחקרים בארץ ובעולם הראו כי הכרעות בתי משפט נוטות להיות לרעתם של אנשים המופיעים בבית משפט ללא ייצוג משפטי מקצועי.

הסיבה לכך הגיונית וברורה, החוק הוא מערכת סבוכה, במיוחד בתחומי עבירות מסובכות כמו, עבירות כלכליות, עבירות שוחד, ועבירות צווארון לבן.

עורך דין המלווה חשוד או נאשם יודע להגן ולכוון את כל שלבי התהליך תוך כדי שימוש בידע על פערים, שיטות, טענות משפטיות והתנהלות מול הצד השני ובכך למזער את האפשרויות נגד הלקוח, פעולות שאדם ללא ידע בתחום אינו מסוגל לעשות.

מה זה עורך דין צווארון לבן?

צווארון לבן הוא כינוי לא רשמי, שניתן לפני שנים כדי לתאר אנשים עובדים ממעמד הביניים שלרוב מתרכזים בעבודות שאינן עבודות כפיים (ניהול, פקידות, מכירות, שיווק ומקצועות חופשיים כמו רפואה, עריכת דין, ראיית חשבון ועוד).

עורך דין צווארון לבן מייצג חשודים ונאשמים בעבירות הנכללות בתחום אותן מקצועות צווארון לבן. לרוב מדובר בעבירות בעלות אופי כלכלי ולא אלים, שנעשו בעקבות האפשרויות שסוג העבודה מייצר.

זו גם עבירה פלילית

לעיתים אנשים טועים וחושבים כי עבירות שאין בהן אלימות והן נכללות תחת הגדרות של עבירות כלכליות ועבירות צווארון לבן, אינן נחשבות לעבירות פליליות מכיוון שלכאורה אין בהן נפגעים פיזית, לא נגרם נזק, בסך הכל כסף.

זו כמובן טעות. עבירות צווארון לבן הינן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, יתרה מכך, לעיתים חלק נתפסות כבעלות עומק פגיעה גבוהה ובעלת השפעה ציבורית רחבה.

תפקיד עורך הדין – עבירות צווארון לבן

ניתן לחלק את תפקידו של עורך הדין בשלושה שלבים של הליך עבירה

שלב ראשון – מודעות וידיעה

ישנם תחומים של התנהגות שיכולים להיות מבלבלים בשאלה, האם מדובר בהתנהגות מותרת או אסורה (במיוחד בתחומי עבירות כלכליות). במקרים כאלו ניתן להתייעץ עם עורך דין כיצד לנהוג או מהי דרך הפעולה חוקית.

זכרו! את כלל האצבע בעולם המשפטי, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונשו.

שלב שני – חקירה

שלב זה מתייחס למצב שבו גורמי אכיפה פתחו בחקירה לבירור חשד למעשה פלילי, תהליך החקירה יכול להיות מורכב, כולל תחקור אישי, איסוף מידע בשיטות שונות ועוד. במצב כזה נכון יותר להיות מלווים על ידי עורך דין כדי שיוודא שהכל נעשה לפי הכללים המותרים.

חלק זה חשוב ביותר, מכיוון שהוא משפיע גם על אופי כתב האישום שצפוי להיות מוגש במידה והראיות יבשילו לכדי כך. עורך הדין יכול לנהל שיח עם הגורם המאשים לגבי הקלה באישומים, להציג נסיבות מקלות וכדומה.

שלב שלישי – אישום והליך משפטי

בשלב זה התהליך כבר התפתח לכדי כתב אישום ולהליך משפטי שבו הייצוג של עורך דין חיוני מעין כמוהו במיוחד בעבירות צווארון לבן שנטל ההוכחה מורכב יותר.

3 דרישות מעורך דין צווארון לבן

בקיאות

עבירות כלכליות הן עבירות הקשות להוכחה, מכיוון שיש בהן אפשריות מסתעפות של  פרשנות וגם מכיוון שהן יכולות להיעשות גם בחוסר ידיעה.

עורך הדין חייב להיות בקיא לעומק בכל הסעיפים וההגדרות, להכיר מבפנים לבחוץ את כל הכללים הקיימים סביב עבירות אלו, בכלל זה גם את כלי ושיטות החקירה ומה נדרש מצד התביעה להוכיח.

תקשורת

במקרים רבים עבירות כלכליות מקבלות גם הד תקשורתי, המוביל מצידו לתגובה חברתית. לעיתים התגובה החברתית יכולה להשפיע על מאמצי התביעה ואפילו על החלטות בית המשפט.

עורך דין מקצועי צריך להיות בעל יכולת ביטוי רהוטה בתקשורת ובכלל לנהל את כל התחום התקשורתי כך שייגרם כמה שפחות נזק ללקוח.

יכולת אסטרטגית

בשונה מעבירות אלימות שברובן אין מורכבות גבוהה להוכחת ביצוע המעשה (במרבית המקרים), בעבירות כלכליות כמעט בכל עבירה, יש מורכבות גבוהה של מציאת ראיות והוכחות, פרשנויות, ניסיונות ותרגילי חקירה. עורך דין בתחום זה צריך להיות בעל ניסיון ובעל יכולת לפתח חשיבה אסטרטגית עמוקה שתכלול טיעונים והגנות שישפיעו על תהליכי ההוכחה.

חקירת עבירה כלכלית היא תהליך של ריצה ארוכה, היא לוקחת זמן ואת הזמן הזה עורך דין מקצועי צריך לנצל לטובת פעולות שיסייעו ללקוח שלו.

לסיכום

חשיבות מעורבות עורך דין לעבירות צווארון לבן בשלב מוקדם ככל הניתן בהליך חשד לעבירה, יכול להיות הבדל של שמים וארץ מבחינת התוצאה הסופית.

אם אתם מתלבטים באשר לסיטואציה שאתם נמצאים בה, עדיף להתלבט יחד עם איש מקצוע בתחום.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar