fbpx

גניבה ממעביד

עו”ד זיוה אגמי כהן
1 אפריל 2024

גניבה ממעביד הינה עבירה הנחשבת לחמורה במיוחד בחוק העונשין. העונש על עבירה זו חמור משמעותית מהעונש המוטל על גניבה "רגילה" שאינה ממעביד. במאמר זה נכיר את החקיקה והענישה הרלוונטית על עבירות גניבה ממעביד, את הסוגים השונים של גניבה ממעביד, הכלים החוקיים של המעביד כנגד העובד ועוד. המשיכו לקרוא ומצאו את כל המידע הדרוש בתחום.

גניבה ממעביד - משמעויות והשלכות - עו"ד זיוה אגמי כהן

מה העונש על גניבה ממעביד?

סעיף 384א לחוק העונשין קובע כי העונש על גניבה רגילה יכול להגיע ל-3 שנות מאסר לכל היותר. חשוב להדגיש כי העונש הזה, כמו רובם של העונשים המופיעים בחוק העונשין, הוא העונש המקסימלי שניתן להטיל על אדם שהורשע בעבירה זו. על פי רוב, העונש שינתן יהיה נמוך יותר, כתלות בנסיבות בהן בוצעה העבירה.

אולם החוק מחמיר משמעותית את העונש המקסימלי, כאשר מדובר בגניבה ממעביד. מלומדי משפט שונים הציעו סיבות לכך, אולם אין זה מענייננו כרגע. על כל פנים, סעיף 390 לחוק העונשין קובע כי העונש המקסימלי על גניבה ממעביד עומד על 7 שנות מאסר. זאת, במקום 3 שנים במקרה של גניבה רגילה.

נדגיש כי גם בגניבה רגילה, שאינה ממעביד, אם הגניבה היא של רכוש בסכום העולה על חצי מיליון שקלים, ניתן יהיה להטיל מאסר עד 7 שנים על הגנב. אולם על עובד הגונב ממעביד ניתן יהיה להטיל עונש זה על כל גניבה של רכוש ששווי עולה על 1,000 שקלים. 

סוגים של גניבה בידי עובד ממעביד

גניבה ממעביד יכולה להתרחש במספר דרכים. נביא את לשונו של החוק, ממנה נלמד על דרכים שונות לגניבה ממעביד:

"עובד הגונב דבר שהוא נכס ממעבידו,

או שהגיע לידי העובד בשביל מעבידו,

וערכו עולה על אלף שקלים חדשים,

דינו – מאסר שבע שנים"

סעיף 390 מגדיר לנו, אם כן, מהי גניבה ממעביד ומה העונש עליה. החוק מציג שני סוגים של גניבה ממעביד – גניבה ישירה וגניבה עקיפה.

  1. גניבה ישירה: העובד לוקח נכס מהמעביד בשווי של 1,000 שקלים לפחות
  2. גניבה עקיפה: העובד משאיר אצלו נכס המגיע למעסיק. למשל, העובד מייצר סחורה ומשאיר אצלו חלק מהסחורה שייצר ולא העביר אותה למעסיקו.

גם על הגניבה הישירה וגם על הגניבה העקיפה, יוכל העובד להישפט ל-7 שנות מאסר לכל היותר. זאת, כאשר הגניבה היא של רכוש בשווי 1,000 שקלים לפחות. כאמור, כמובן שלא כל גניבה ממעסיק תוביל לעונש חמור כל כך, אך זהו על כל פנים העונש המקסימלי בנסיבות העניין. 

גניבת עובד מדינה

סעיף 390 לחוק עוסק בסוג נוסף של גניבה ממעביד – גניבה של עובד ציבור כאשר המעבידה היא המדינה. בנסיבות אלו, כך קובע החוק, עונש המאסר המקסימלי יעמוד על 10 שנים בכלא. 

גניבה על ידי חבר דירקטוריון או נושא משרה בתאגיד

נושא משרה בתאגיד וחבר דירקטוריון בחברה אינם נחשבים בהכרח לעובדים. ובכל זאת, על פי סעיף 392 לחוק, אם הם יורשעו בגניבה של נכס מנכסי התאגיד, גם הם יוכלו להישפט ל-7 שנות מאסר לכל היותר, כדינו של מי שגונב ממעביד.   

חקירת עובד במקום העבודה – האם זה חוקי?

חשוב להדגיש כי גם אם מעסיק חושד שעובד שלו גונב ממנו, אין זה מתיר למעסיק לנקוט בפעולות חקירה כנגד העובד, בניגוד לרצונו. המעסיק יוכל, כמובן, לתשאל את העובד ולאסוף ראיות גלויות, אך העובד לא יהיה חייב לענות על שאלות המעסיק, המעסיק לא יוכל לפגוע בפרטיותו של העובד ושתיקת העובד לא תהווה, כמובן, נסיבה כלשהי לרעתו.

במקרים שכאלו, על המעסיק להגיש תלונה במשטרה כנגד העובד. המשטרה תוכל לחקור את המקרה, בהתאם לכלים שיש בידיה לשם כך. המעסיק לא ייקח את אכיפת החוק לידיו ולא יוכל לחקור את העובד, בניגוד לרצונו. 

שלילת פיצויי פיטורים עקב גניבה ממקום העבודה – האם זה חוקי?

על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, ייתכנו סיבות בגינן יישללו פיצויי פיטורין מעובד שגנב ממעסיקו. עם זאת, לא יהיה די בחשדות כשלעצמן לשם כך, אלא יש להביא ראיות מוצקות לגניבה. מעבר לכך, אף אם יוכח שהעובד גנב ממעסיקו, ייתכן כי לא תהיה הצדקה לשלול פיצויי פיטורין מהעובד, בהתאם לנסיבות העניין. מאחר שמדובר בנושא מורכב ומסועף, נמליץ להתייעץ עם עו"ד מהתחום אשר יסייע לכם לשמור על הפיצויים שלכם במקרים שכאלו. 

חקירה במשטרה עקב גניבה ממעביד

כאמור לעיל, במקרה בו המעסיק יחשוד כי העובד שלו גונב ממנו, הוא יפנה למשטרה. המשטרה תחקור את העובד. אנו נמליץ לעובד שלא לדבר עד להיוועצות עם עורך דין. עורך הדין ינחה את העובד כיצד לפעול בנסיבות העניין, באופן שייטיב עימו. זכרו – גניבה מהמעביד היא סוגיה משפטית מורכבת. בעזרת ייעוץ משפטי נכון כבר משלב החקירה, ניתן יהיה להקל מהעונש במידה ניכרת, ולעיתים אף להוביל לביטולו.  

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar