fbpx

הגבלים עסקיים

content
24 אפריל 2024

בשוק החופשי קיים חשש אמיתי כי חברה אחת תצבור כוח רב מידי ותשיג מונופול בתחומה. מונופול של חברה יפגע בצרכנים, יגרום לעליות מחירים בשוק, יוריד את איכות המוצרים וירע עם המשק כולו. על כן, חקוקים בישראל דיני התחרות וההגבלים העסקיים, אשר מטרתם למנוע מצב בו חברה אחת משיגה מונופול בשוק. המשיכו לקרוא והכירו יותר את דיני ההגבלים העסקיים ודיני התחרות בישראל.

נושאים מרכזיים בדיני תחרות

דיני התחרות עוסקים במגוון נושאים הנוגעים לתחרויות ולמונופולים בשוק החופשי. נעסוק כעת במספר נושאים מרכזיים בדיני התחרות, אשר נוגעים בסופו של דבר לחיים של כולנו.

אחד הנושאים המרכזיים ביותר בדיני התחרות, הוא שאלת אישור המיזוגים בענפים שונים במשק. כאשר חברה אחת מעוניינת להתמזג עם חברה אחרת, עליה לדווח על כך לרשות התחרות. רשות התחרות תבחן מה יהיו תוצאות השוק לאחר המיזוג מבחינת התחרותיות באותו ענף.

ככל שגם לאחר המיזוג התחרותיות בשוק תישמר, רשות התחרות תאשר את המיזוג. מנגד, במקרים בהם המיזוג צפוי ליצור מונופול בשוק ולפגוע משמעותית בתחרות, רשות התחרות תאסור על המיזוג ולא תאפשר לשתי החברות להתמזג זו עם זו.

נושא מרכזי נוסף הוא הכרזה על חברות כעל בעלות מונופול בענף בו הן פועלות. החוק אמנם מגדיר באופן מפורט יחסית מתי חברה תיחשב למונופול, אך במציאות קשה מאוד להכריע האם לחברה באמת יש מונופול אם לאו. הדבר תלוי במידה רבה בהגדרת השוק הרלוונטי, בשרשרת האספקה ועוד. בעקבות זאת, על אף שברור לכל שקיימים מונופולים רבים בישראל, חברת ויסוצקי היא החברה היחידה שהוכרזה כמונופול בעשרים השנים האחרונות.

הכרזה על חברה כמונופול מאפשרת לרשות התחרות להטיל עליה עיצומים ולהוציא כנגדה צווים, במטרה למנוע ממנה להמשיך ולהשתלט על השוק וכן כדי לאפשר לשחקנים נוספים להיכנס לשוק. כך, למשל, רשות התחרות תוכל למנוע מהמונופול לקבוע לחנויות היכן להציב את המוצרים שלהם, באיזה מחיר לשווק אותם וכן הלאה.

עוד נושא בו מטפלים דיני התחרות הוא נושא תיאום המחירים. החוק אוסר על מתחרים לתאם מחירים זה עם זה, במטרה לגבות מחירים גבוהים יותר מהצרכנים. השאלה האם מתחרות תיאמו מחירים אינה פשוטה כלל וכלל. רשות התחרות תבחן האם התקיים תיאום מחירים אסור ותפעל כנגד החברות, ככל שיתברר כי היה תיאום אסור שכזה. למעשה, תיאום מחירים שכזה נקרא "הסדר כובל" כפי שנראה להלן.

מהו הסדר כובל?

עוולת הסדר כובל היא עוולה נפוצה וחמורה במיוחד בתחום ההגבלים העסקיים ודיני התחרות. הסדר כובל קורה כאשר שני גופים מסחריים כובלים את עצמם במטרה לשמור אחד על השני, תוך פגיעה בתחרות ובצרכנים.

הסדר כובל יכול להיות אופקי או אנכי. במסגרת הסדר כובל אופקי, שני עסקים המתחרים על אותו נתח שוק מגיעים להסדרים ביניהם הפוגעים בתחרות. ההסדרים יכולים להיות מסוג תיאום מחירים, חלוקה גיאוגרפית לאזורים (מסוג הסניפים שלי יהיו רק במרכז ושלך רק בירושלים וכדומה), תיאום אודות איכות המוצרים ועוד. כאשר הסדרים אלו פוגעים בתחרות הם נחשבים להסדרים כובלים אסורים.

הסדר כובל אנכי נכרת בין שני עסקים המצויים באותה שרשרת אספקה. למשל, מחלבה ורשת סופרמרקטים. גם ביניהם יכול להיעשות תיאום מחירים, חלוקת רווחים הפוגעת בתחרות וכן הלאה. גם כאן, אם התיאום בין השחקנים פוגע בתחרות בשוק, התיאום ייחשב להסדר כובל אנכי האסור על פי חוק.

העונש על הסדר כובל יכול להגיע ל-5 שנות מאסר, לצד קנסות משמעותיים. עם זאת, בפועל, הוכחת הסדרים כובלים היא קשה במיוחד והשאלה איזה הסדר מותר ואיזה הסדר חוקי קשה מאוד. ככל שמתקיימת חקירה לגבי הסדר כובל הנוגע אליכם, עורך דין הגבלים עסקיים ייצג אתכם בהליך וימנע מהרשות להוכיח כי התקיים הסדר, ואף אם התקיים, יפריך את הטענה כי מדובר בהסדר כובל.

עורך דין הגבלים עסקיים

דיני התחרות נועדו למנוע מבעלי העסקים לפגוע בתחרותיות בשוק. ואולם, השאלה האם פעולה פוגעת בתחרותיות או לא היא קשה במיוחד. לא אחת, ההכרעה האם אכן בוצעה על ידיכם פעולה אסורה על פי חוק תלויה, בראש ובראשונה, באיכות הייצוג המשפטי שלכם. ייצוג על ידי עורך דין צווארון לבן המתמחה בתחום ההגבליים העסקיים מהשורה הראשונה בתחום יקשה באופן משמעותי על רשות התחרות וצפוי למנוע ממנה להטיל כנגדכם עיצומים ועונשים על עבירות הגבלים עסקיים. על כן, בכל מקרה בו התעוררו כנגדכם חשדות שכאלו, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין הגבלים עסקיים.

    לייעוץ ראשוני חייגו 072-1234123 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ

    Accessibility Toolbar